Kunstig Intelligens – eller AI – er vejen frem.
Det mener en stor del af de tech-firmaer, der laver de produkter, vi fylder vores hverdag med. Derfor er de nu gået sammen i et samarbejde, der dels skal sikre, at der skaffes rigeligt med forskningsmidler til AI-forskning, og dels at denne forskning sker på en etisk og forsvarlig måde.
Det er nogle af de firmaer, der satser mest på AI, der er med i samarbejdet. Microsoft, der netop har lavet en reorganisering, sådan at de nu har omkring 5.000 mennesker i en særskilt afdeling, der arbejder med AI, er ét af dem. Et andet er IBM, der med deres Watson-projekt har gjort rigtig meget ud af at præsentere sig selv som et AI-firma. Og derudover er der de firmaer, der allerede for længst har integreret AI i deres forbrugervendte produkter: Facebook, Amazon og Google.
Hvis du synes, der er et enkelt navn, der mangler, så har du ret. Apple er ikke med i gruppen, til trods for, at de har en række forbrugervendte produkter såsom Siri, hvor AI indgår. Eric Hortvitz fra Microsoft siger dog til The Guardian, at der er diskussioner med Apple i gang, at de virker entusiastiske, og forhåbentlig også vil komme med på et tidspunkt.
Samarbejdet har fået det tunge navn ”Partnership on Artificial Intelligence to Benefit People and Society”, men selv om navnet er tungt, er det sikkert noget vi kommer til at høre en del mere til fremover.
Du kan læse mere om projektet her.