På IFA 2016 var Brancheforeningen igen klar til at fortælle hvordan det går med salg og trends inden for forbrugerelektronik i Danmark
Direktør for BFE Laila Kelp Rasmussen bød velkommen, og kunne fortælle om salgstallene for den danske forbrugerelektronik handel, som er i god form.
Christian Pagmert fra analysebureauet GfK, der laver undersøgelser af salg fra forhandlerne fortalte om hvordan markedet har udviklet sig i 2016.
Salget at smartphones dominerer markedet, og sad på 49% af alt forbrugerelektronik omsætning i 2016, mens kun 19% er salg af traditionel forbruger elektronik. Kameraer står lige nu kun for 3% af omsætningen
OLED er stadig en meget lille del af omsætningen
I Danmark er der solgt omkring 1.000 OLED TV siden 1. januar ud af 351.000 solgt TV, men som vi skrev i går, så falder prisen på OLED, og man forventer at salget stiger i sidste halvår.
Buede TV er fortsat en ubetydelig del af markedet.
27% af alle TV der sælges i dag er UHD, mens 51% af skærmene solgt er Full HD. 22% af TV solgt er kun HD ready.
Størelsen på TV er også steget, hvor salget af 65 tommer TV stadig vokser.
Streaming styrer audiomarkedet
72% af alt solgt audio hardware i dag er streamingprodukter, som nærmest er ved at overtaget markedet. Det er især produkter som Sonos og lignende der sælges.
Bluetooth er også populært.
Men alt i alt går det stadig godt for det danske forbrugerelektronik marked.