UHD Alliance bestående af filmstudier, tv-fabrikanter, streaming-tjenester og andre interessenter er klar med en premium UHD standard.
UHD Alliance blev stiftet på CES-udstillingen sidste år, og nu er de klar med fælles fodslag indenfor en premium UHD standard.
Alliancens kerne (bestyrelsen) består af repræsentanter fra: DIRECTV, Dolby Laboratories, LG Electronics Inc., Netflix, Panasonic Corporation, Samsung Electronics Co., Sony Visual Product Inc., Technicolor, The Walt Disney Studios, 20th Century Fox, Universal og Warner Bros. Entertainment.
Formålet med den nye UHD Premium standard har været at sikre 4K UHD produkter og indhold, som forbrugerne kan regne med. Så produkter der bærer det nye “Ultra HD Premium” logo kan bruges sammen.
Forbrugerne skal kunne finde ud af det
Alliancen ville gerne undgå at gentage de fejl der blev begået ved lanceringen af Blu-ray (som blev indledt med en formatkrig med HD DVD) og 3D (der ikke havde tilstrækkelig med forbrugeroplysning).
Med arbejdet i UHD Alliance har industrien denne gang ønsket at få lavet “limen” der holder sammen på det hele. Det fundament som skal gøre oplevelsen af Ultra HD indhold det bedst mulige for forbrugerne.
Her er kravene der skal opfyldes for at bruge “Ultra HD Premium” mærket på produkterne:
Se også
Hollywood: 100+ UHD film med HDR i år
Hollywood paneldebat om UHD film (video)