CD-reolerne og kasserne med LP-plader pakkes væk. 2015 blev året hvor musikstreaming for alvor tog over i de danske hjem.
DR Medieforskning tager hvert år pulsen på danskernes medieforbrug, og nu løfter de sløret for et af emnerne i rapporten “Medieudviklingen 2015” der udkommer i slutningen af januar.
Selvom LP-plader har fået en renæsance, så blev 2015 året hvor streaming musik for alvor tog over i de danske hjem.
Hvor det i 2010 kun var 10% af danskernes musiklytning der foregik via musikstreamingtjenester, er tallet nu 35%. Musik som digital kopi eller fysiske skiver udgør 21% af forbruget. Resten udgøres hovedsaglig af radio.
Hvor det på tv-streaming bliver mere almindeligt at abonnere på flere tjenester samtidig, så foregår musikstreamingen fra én tjeneste. Her er Spotify med 60% markedsandel den største i Danmark.
DR Medieforskning har spurgt brugere af Spotify hvorfor de fortrækker den tjeneste, og de peger på muligheden for gratis reklamebetalt musik.
På streaming har playlister udkonkurreret det at lytte til albums. Det er kun 15% af brugerne af musikstreaming der lytter til albums. Halvdelen af musikstreamerne benytter istedet playlister, som for 90% er hjemmelavede.