En europæisk forbrugerundersøgelse viser at tv-streaming er blevet et hit, men uden at det går ud over forbruget af traditionel tv.
Danskerne er mere villige til at betale for tv-streaming nu. Det viser den årlige europæiske forbrugerundersøgelse, Techonomic Index, som Samsung finansierer.
18.000 europæere deltog i årets forbrugerundersøgelse, heraf 1.000 danskere.
På blot et år er villigheden til at betale for tv-streaming næste fordoblet herhjemme. 27% betaler for en eller flere streamingtjenester nu. Sidste år var det tal 15%.
47% streamer TV jævnligt – mindst én gang om ugen.
Inden for musik-streaming er tendensen den samme. Her er andelen af danskere, der har betalt for musik-streaming steget fra 9 % i 2014 til 19 % i 2015.
Vi ser streaming på TV’et
Selv om flere nu prioriterer tv-streaming så skal det op på den store skærm.
Undersøgelsen viser at vi bruger 19 minutter mere om dagen foran fjernsynet sammenlignet med sidste år.
Uddrag fra Samsungs undersøgelse om danskernes streaming- og TV-vaner:
- 27% af danskerne har betalt for at streame TV, film eller andet videoindhold inden for den seneste måned
- 64% af danskerne har streamet TV, film eller video via internettet
- 47% streamer TV, film eller video mindst én gang om ugen
- Andelen af danskerne, der betaler for streamet TV-indhold er tæt ved fordoblet inden for et år – fra 15% i 2014 til 27% i 2015
- Andelen af danskere, der betaler for at streame musik er steget fra 9% i 2014 til 19% i 2015
- Fra 2014 til 2015 er danskernes TV-brug i gennemsnit steget med 19 minutter om dagen
Om undersøgelsen
- Undersøgelsen er en del af Samsungs årlige Techonomic Index, der er gennemført i samarbejde med Lightspeed GMI. 18.000 respondenter fra 16 år og opefter fordelt på 18 europæiske lande har deltaget i CAWI-undersøgelsen. 1000 danskere har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen blev foretaget i foråret 2015.