Apple Music kan være et problem i Apples forhold til sine konkurrenter.
Den amerikanske regerings konkurrencemyndighed FTC er i gang med at undersøge, om der er basis for en formel undersøgelse og dermed en konkurrencesag.
Stridens æble er det faktum, at Apple tager penge fra sine streaming-konkurrenter, når deres apps downloades gennem App Store. Selvom det er gratis at downloade f.eks. Spotify-app’en, får Apple 30% af pengene, når Spotify sælger et abonnement gennem app’en.
Så når et Apple Music- og et Spotify-abonnement koster det samme, får Spotify kun 70% af de samme penge, når de sælger abonnementet gennem en app downloadet fra App Store.
Af samme årsag har Spotify forsøgt at få folk til at købe deres abonnementer gennem websiten og derefter blot logge ind i app’en.
Derudover har Apple et problem, der minder om Microsofts browser-problem, der fik dem i kløerne på EUs konkurrencemyndigheder: Det ser ikke ud som om, streaming-apps i App Store har de samme betingelser på platformen som Apple Music rent software- og markedsføringsmæssigt.