En tablet i sofaen får os til at ignorere tv-reklamerne.
Det er blevet populært at se tv og bruge en iPad samtidig, men det er skidt for tv-annoncørene.
Vi er gode til at multitaske i stuen, og se TV samtidig med at vi har en “Second Screen” i brug. Det er typisk en smartphone eller tablet, der benyttes ved siden af tv-kiggeriet.
Men det er skidt for tv-annoncørene. Det viser en ny forskning på området udført af Ohio State University (USA), skriver Advanced Television.
Årsagen er at brugen af en skærm nr.2 (Second Screen) betyder at vi kigger mere væk fra TV’et når der kører reklamer over skærmen.
Universitetet udførte eksperimenter med tv-seere i alderen fra 20 år og opefter, og den gruppe der benyttede “Second Screen” havde betydeligt sværere ved at huske hvilke brands tv-reklamerne omhandlede.
Færre huskede reklamerne
Den gruppe der kun havde TV’et tændt kunne huske 2,43 ud af hver 3 brands fra tv-reklamerne, mens brugere af “Second Screen” kun kunne huske 1,62 ud af hver 3 brands vist på skærmen.
“Seerne kan ikke huske at dit brand var på TV, fordi de havde for travlt med at poste nyt på Facebook eller Twitter eller tjekke email”, fortæller Jonathan Jensen, der er forfatter til undersøgelsen.
En anden undersøgelse forleden af anelysevirksomheden Accenture viste at op mod 87% af amerikanerne nu benytter “Second Screen” foran TV’et.
Der er til gengæld ingen undersøgelse af om vi også glemmer indholdet af tv-programmerne mens der surfes fra sofaen.