Ældre dame i Odense gav TDC-teknikerne Morten og Birger grå hår i hovedet, da naboernes internet faldt ud dagligt.
TDC-teknikere kan komme ud for lidt af hvert i dagligdagen, men denne oplevelse står alligevel som noget særligt for Morten og Birger. De to teknikere blev nemlig sat på noget af en opgave i Odense forleden.
Beboere i et boligområde klagede over at deres internet-forbindelser forsvandt i dagtimerne, for at vende tilbage igen senere på dagen.
Da Morten og Birger kørte ud til opgaven havde de næppe regnet med at blive faste gæster i kvarteret; Men denne fejl skulle vise sig at være noget drilsk at finde, en opgave der bestemt ikke var hverdagskost for de to garvede teknikere.
Hver formiddag døde nettet
Hver morgen omkring klokken 9 begyndte beboernes internet-forbindelser nemlig at falde ud.
Et scenarie der gentog sig dag for dag, lige indtil én dag hvor alle bredbånd pludselig virkede upåklageligt en hel dag. Men ak, allerede næste dag var den gal igen.
De to teknikere konstantede hurtigt at det måtte være en form for forstyrrelser, men af hvad – og hvorfra de kom – var straks sværere at lokalisere.
Så det blev til flere besøg i området inden årsagen blev fundet.
Ældre apparater
Kilden skulle vise sig at være en ældre dame, eller rettere et af hendes elektriske apparater.
Hver morgen kl. 9 stod hun op og tændte for sit ældre fjernsyn, og så døde bredsbåndsforbindelserne i området.
Da Morten og Birger ringede på hos hende, kunne hun fortælle at den dag hvor internet-forbindelserne virkede havde hun været hjemmefra og ikke brugt sit TV.
De fandt frem til at en fejl i hendes fjernsyn havde omdannet det til en støjsender der nu forstyrrede områdets bredbånds-forbindelser.
Ingen penge til nyt
Da det gik op for hende hvad der var hændt, og hvad hendes fjernsyn havde forårsaget, der blev hun ked af det.
Både over at forstyrre naboerne, men i lige så høj grad fordi hun slet ikke havde penge til at købe et nyt TV som erstatning for det defekte.
Det ville tage hende mindst et år at spare penge sammen til et nyt.
Nu var gode råd dyre, for TDC ville jo gerne sikre deres kunder i området en god forbindelse; Men tanken om at den ældre dame havde udsigt til at miste tv-kanalerne i et år var heller ikke ligefrem et ønske-scenarie.
Et sidste visit
Så nu tager Morten og Birger ud på visit igen og med under armen har de et apparat som de installerer på adressen.
TDC besluttede sig for at forære hende et nyt TV.
“Vi har ikke for vane at købe nye tv til ældre damer, men har valgt at gøre en undtagelse her”, fortæller TDC til recordere.dk.
Men dette var også en usædvanelig situation, og antal berørte beboere og omfanget var større end det der normalt opleves ved elektroniske forstyrrelser.
Gammel elektronik kan forstyrre moderne elektronik
TDC benytter lejligheden til at gøre opmærksom på at gamle fjernsyn mm. kan blive en kilde til forstyrrelser.
“Gamle fjernsyn og defekte strømforsyninger kan udsende signaler, der potentielt kan forstyrre internetforbindelsen”, forklarer TDC til recordere.dk
Selvom denne sag nu var noget særligt. For Morten og Birger blev det ihvertfald alt andet end normale dage “på kontoret”.
TDC-Tekniker Birger på jagt efter fejl i Odense NØ. Foto: TDC
Info om sagen
|