Klassisk tv-distribution er fortsat under pres, fra streaming-tjenesterne, og flere klipper kabler eller barberer i tv-pakkerne.
Flere og flere barberer i tv-pakkerne (cable shaving), dvs. skifter fra en større til en mindre pakke, og nogle vælger helt at droppe betalt tv (cable cutters).
DR Medieforskning ser i rapport ?Medieudviklingen 2014? på fænomenet, der især har ramt Danmark de seneste 1,5 år i takt med at streaming-tjenesterne er vokset frem.
8% har skåret ned
Aktuelt har 6% af befolkningen, mellem 15 og 70 år, skåret ned på tv-pakkerne, mens 2% helt har klippet tv-signalerne.
Det er primært de yngste tv-seere, som vælger helt at droppe tv-kanalerne. Omkring fem procent i tyverne og trediverne er cable cuttere, mens tallet er tæt på nul for folk over 40 år.
Men mens et totalt fravalg af tv-kanaler altså fortsat hører til sjældenhederne i dag, er det mere udbredt at slanke tv-pakken. Af de 6% der har benyttet den mulighed, er der en overrepræsentation blandt de 30-49-årige.
Yderligere 11% overvejer at følge med og skære ned på tv-kanalerne.
Streaming erstatter
DR Medieforskning fortæller at kabel-klipperne har et massivt forbrug af streamingtjenester istedet, og her topper Netflix. 84% af denne gruppe benytter streaming istedet.
Blandt dem der barberer ned i tv-pakkerne er forbruget af streaming også højt. Af “cable shavers” er der 61% som benytter streaming-tjenester.
Til sammenligning benytter 27% af den samlede befolkning de abonnements-betalte streaming-tjenester. Så forbruget af streaming er noget højere, blandt dem der barberer eller klipper i tv-signalerne.
[total-poll id=27097]
Økonomien spiller ind
Forskerne fortæller at økonomi er hovedårsagen bag mindre tv-pakker.
?Den primære årsag til, at befolkningen har skåret ned i deres tv-pakke eller helt afmeldt tv-signalet, er penge. 62 procent af dem, som har skiftet, peger på økonomi som hovedårsagen til deres skifte, mens 49 procent begrunder beslutningen med, at de ikke så alle kanalerne?, fortæller stedfortrædende forskningschef Dennis Christensen fra DR Medieforskning, der har set nærmere på fænomenet sammen med kollegerne Jacob Lyng Wieland og Uffe Høy Svenningsen.
Selvom streamingtjenesterne ikke anses som en direkte konkurrent til betalte tv-kanaler, så er de blevet en slags katalysator, som får tv-kunderne til at overveje, om de betaler for meget, eller har for mange kanaler som ikke bruges.