Der er vækst i audio til hjemmet, og især produkter til streaming audio og trådløs multirum hitter.
Salget af forbrugerelektronik har været ramt af årene med krise, men der har også været succesområder. Audio til hjemmet stormer frem, på flere områder. Fra branchen (BFE) lyder at:
Højdespringeren i 2014 var kategorien “Network Musik System”, der dækker over trådløse musikanlæg baseret på separate enheder. Det er bl.a. multirumshøjtalere der fungerer sammen over et netværk, som Sonos og alle de øvrige.
I den kategori er salget fordoblet på ét år i Danmark, til 110.509 anlæg.
Kategorien “Connected Audio Home Systems”, som dækker over stereoanlæg og streamere forbundet til internettet, er der ligeledes registreret en fordobling i salget sidste år.
Men også “Audio Home Systems”, der er lydanlæg uden en internetforbindelse, er salget gået fra 165 tusinde til 185 tusinde sidste år. For soundbars er der fremgang fra 22 tusinde til omkring 34,5 tusinde.
Men det er ikke alt HiFi og audio i hjemmet der er i fremgang. Salget af receivere, små radioer, docking stationer/mini-højttalere gik tilbage.
En af de store tabere i 2014 var MP3-afspillerne, der bliver udkonkurreret af smartphonen. Der oplevedes et markant fald i salget, fra 124 tusinde til 58,5 tusinde.
For musik på farten er hovedtelefoner sagen, og dem sælges der mange af. Rigtigt mange, og i 2014 steg salget fra 530 tusinde til 700 tusinde.