Foto: recordere.dk
Det danske højttalerfirma Dali fortsætter deres indtog i det amerikanske med stor succes.
Det går i hvert fald rigtig fint, hvis man spørger Thomas Knudsen, der repræsenterer firmaet på CES-messen. ?Vi har næsten fordoblet omsætningen over de sidste 4-5 år? fortæller han, med henvisning til, at det jo ellers ikke har været økonomisk overskud, der har præget de private pengepunge i perioden.
Og det er ikke fordi, Dalis højttalere er gået på kompromis med kvaliteten. Tværtimod er Rubicon-højttalerne, der blev lanceret i Europa i 2014, og som nu lanceres officielt i USA på CES-messen, et bevis på, at firmaet stadig er innovative.
Sammen med ingeniører fra Grundfos har Dali udviklet SMC-kernen i deres nye højttalerenheder, der har mindre ustabilitet og støj, fordi jernet i dem leder mindre strøm uden at miste magnetismen.
Og oven i det har Dali undgået en af de typiske rationaliseringer, som man ellers ser andre benytte sig af: Outsourcing til Kina. Dali-højttalerne både designes og fabrikeres i Danmark, med undtagelse af kabinetterne, der samles og lakeres i Kina, sendes tilbage til Danmark og herefter sættes sammen med alle de andre komponenter.
?Det er noget vi er ret stolte af?, siger Thomas Knudsen, ?For der er ikke ret mange andre danske firmaer, der gør det længere. Det kunne man godt ønske sig, der blev skrevet lidt mere om? ? og det har han jo ret i.