Det er ikke blevet til en revolution, men til en stille start.
Det er den mellemvare-agtige konklusion, man kan drage, når man ser på, hvordan Apple Pay-lanceringen er gået.
New York Times skriver at luksushippie-supermarkedet Whole Foods har håndteret 150.000 Apple Pay- transaktioner på de første tre uger efter lanceringen. Det er 7143 pr. dag, og det er egentlig ikke så meget, når man tager i betragtning, at Whole Foods er den 8. største supermarkedskæde i USA med tæt på 400 butikker.
De to andre helt store spillere i udvalget af butikker, der tager imod Apple Pay er McDonald?s og drugstore-kæden Walgreen?s. Sidstnævnte melder, at de har fordoblet antallet af tap-to-pay-betalinger, og hos førstnævnte er halvdelen af mobilbetalinger nu Apple Pay.
Effekten ser dog ud til at smitte af. Google og Softcard (de amerikanske teleselskabers mobilbetalingstjeneste) har meldt ud, at de har registreret vækst i antallet af tap-to-pay-transaktioner efter Apple Pay blev lanceret.