TDC og YouSee gav mangelfulde oplysninger om nyt gebyr for fysisk post, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
TDC og YouSee, der begge er en del af TDC Group, har i breve til deres kunder givet mangelfulde oplysninger. Det får nu Forbrugerombudsmanden til at indskærpe, at de skal overholde markedsføringsloven.
Tele- og tv-koncernen varslede i foråret 2014 deres kunder om, at de fra den 1. juli skal betale et månedligt gebyr på 29 kroner, hvis de fortsat ønsker at modtage fysisk brevpost.
Imidlertid fremgik det ikke af kundebrevet, at kunder uden adgang til computer eller uden e-mailadresse kunne blive fritaget fra gebyret, hvis de kontaktede kundeservice inden for en given frist.
“Jeg finder det kritisabelt, at TDC og YouSee undlader at oplyse om, at nogle kunder kan slippe for at betale brevpostgebyret. Det er ulovligt at skjule væsentlige oplysninger, og jeg har derfor indskærpet over for selskaberne, at de fremover skal overholde reglerne”, fortæller Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Han vurderer, at den vildledende og mangelfulde information i kundebrevet kan have fået flertallet af kunderne uden computer eller e-mailadresse til at betale gebyret.
Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
|