Hvordan skal de nye regler for returret ved nethandel tolkes, af butikker og kunder? Forbrugerombudsmanden har udsendt en vejledning.
Forbrugerombudsmanden har sammen med forbruger- og erhvervsorganisationerne udarbejdet et notat, der skal skabe mere klarhed om de nye regler for returnering af brugte varer.
Det er de nye regler i forbrugeraftaleloven som giver forbrugerne mulighed for at fortryde et køb, selvom varen er brugt.
For at det ikke skal kunne ske på bekostning af den erhvervsdrivende, har de erhvervsdrivende til gengæld fået mulighed for at fratrække en eventuel værdiforringelse, når købesummen skal betales tilbage til kunden.
Erhvervsorganisationerne har udtrykt bekymringer for, om reglerne vil medføre, at netbutikkerne lider store tab, fordi forbrugerne udnytter de nye regler til at returnere brugte varer.
På den baggrund indkaldte Forbrugerombudsmanden Forbrugerrådet Tænk og erhvervsorganisationerne til forhandlinger.
?Jeg er glad for, at vi er nået frem til en løsning, som både Forbrugerrådet Tænk og erhvervsorganisationerne bakker op om. Det vil forhåbentligt være med til at mindske antallet af klagesager”, fortæller Forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Det forventes, at netbutikkerne følger retningslinjerne i det fælles notat, hvis indhold kan læses i uddrag herunder.
Notat om returret slår fast at:
Hvis emballagen har betydning for muligheden for at sælge varen som ny, kan forbrugerens bortskaffelse eller ødelæggelse af emballagen betyde, at der kan ske fradrag for denne værdiforringelse. De nye regler i forbrugeraftaleloven er en konsekvens af et nyt fælles EU-direktiv. Direktivet er også blevet implementeret i købeloven. Notatet kan hentes her. |