Ved køb på nettet søger vi efter forhandlere med fri fragt, viser en undersøgelse fra pristjeneste.
Fragtprisen er blevet afgørende for vores valg af netbutik. Vi vil have lavest mulig eller allerhelst gratis fragt af vores indkøbte varer, når de skal leveres. Og varerne skal leveres hurtigst muligt på hjemadressen.
Det viser en stor spørgeskemaundersøgelse, som pristjenesten PriceRunner har lavet, hvor næsten 7.500 af deres brugere deltog.
?Forbrugerne vil have gratis og især hurtig levering, når de handler online. Det er virkelig noget, der stiller store krav til net-butikkerne?, lyder det fra Martin Andersen, direktør for PriceRunner.
Halvdelen af de adspurgte i spørgeskemaundersøgelse giver udtryk for, at de ikke synes det er i orden at betale fragt ved nethandel.
?Hvad nytter det at have laveste pris på en vare, hvid det efterfølgende koster en store summer at få den leveret??, spørger Martin Andersen.
Flere butikker har indført gratis fragt nu, enten ved køb over et vis størrelse eller gratis uanset størrelsen på beløbet, der er købt for.
Undersøgelsen viser også at forbrugerne oplever problemer, når varer skal returneres til netbutikken. Knapt halvdelen oplever, at det enten er besværligt eller ligefrem umuligt at returnere en vare til den netbutik, hvor de købte den.
Se også: Returret, sådan skal de nye regler tolkes.