Hvad skal Google med Songza?
Det er spørgsmålet på en hel del analytikere og journalisters læber, efter Google har meddelt, at de har købt Songza. Musiktjenesten er funktionsmæssigt ikke lige så funktionel som Play Music, som er Googles musiktjeneste. Har man et All Access-medlemskab af Google Play, kan man både streame og købe musik pr. track, samt lytte til artist-baseret netradio á la Pandora.
Songza fungerer mere ligesom Beats, hvor det er brugerne og kendte DJs og celebs, der vælger musikken på playlisterne. Og det er noget, Google endnu ikke har ombord i deres musiktjeneste.
Det har Googles ærkekonkurrent Apple til gengæld, efter de købte Beats for nylig. Og deri ligger motivationen for Google til at købe Songza. Når man tager med i betragtning, at Microsoft har fået Nokia MixRadio med oven i Nokia-købet, så er alle tre af de største spillere i forbruger-tech dækket ind med playlister, der er lavet af mennesker i stedet for maskiner.
Der er ikke sluppet ret meget ud om selve købet, men der skulle angiveligt være tale om en enorm købssum.