Fredag fik 250.000 TDC-kunder i udlandet knas med mobilen. Nu er det løst, melder TDC.
Mobilkunder på ferie i udlandet blev fredag over middag ramt af et nedbrud hos landets største teleselskab TDC. Et nedbrud der skulle vise sig at vare helt frem til i dag søndag.
Fejlen viste sig ved, at kunderne havde svært ved at få forbindelse til et mobilnet, eller at de efter kort tid mistede forbindelsen til nettet. Jeg oplevede selv fejlen i Spanien, hvor mobilen blot stod og skiftede imellem “søger” og “ingen tjeneste”, uden at få fat i noget mobilnet.
Det endte med at koste mobilforbindelsen for samtlige ca. 250.000 TDC-kunder der opholdt sig i udlandet (udenfor Norden).
Nu virker TDC-mobilerne i udlandet igen
TDC melder nu at alle deres kunder igen kan bruge mobilen til tale, sms og mobildata. Det sidste land – Tyrkiet – kom med her fra kl. 6 i morges.
?Det har taget længere tid, end vi havde håbet, og vi har trukket store veksler på vores kunders tålmodighed. Heldigvis har vi nu fået vores mange kunder i udlandet på mobilnettet igen, så de kan anvende deres mobil som normalt,? lyder det fra koncerndirektør Peter Trier Schleidt, TDC Operations.
Teknikere fra TDCs underleverandører (Ericsson, Huawei og iBasis der håndterer TDCs roamningtrafik) valgte på 1. døgn for fejlene at slukke al TDC-roaming i udlandet, og for at koble tilbage på mobilnettet gradvist land for land.
Men også det drillede, og først her søndag var alle problemer løst og Tyrkiet fik som det sidste ferieland TDC-roamingen tilbage her søndag morgen.
TDC beklager
?Det er dybt beklageligt, at vi bliver ramt af denne type fejl på det tidspunkt af året, hvor der er flest danskere på ferie i udlandet. Jeg er ked af, at vi har forstyrret ferien og givet anledning til uro blandt familie og venner, som ikke har kunnet komme i kontakt med hinanden, mens det har stået på?, lyder det fra Peter Trier Schleidt, som fortsætter:
?Der forestår nu et stort arbejde for os med at kortlægge præcist, hvad der forårsagede nedbruddet. Vi skal have det grundigt undersøgt sammen med vores leverandører. Vi vil gøres vores bedste for at undgå lignende fejl fremover”.