Den 13. juni træder nye forbrugerregler i kraft, der ændrer på reglerne for fortrydelse og retunering ved nethandel.
Fra midten af juni træder nye regler i kraft, der bl.a. får indflydelse på returretten ved handel på nettet.
Når du fremover ønsker at fortryde et køb på nettet, er det f.eks. ikke længere nok at undlade at hente pakken på posthuset eller bare sende den retur til netbutikken.
Fra midten af juni skal du tydeligt meddele netbutikken, at du fortryder købet, f.eks. via en standardformular. Og det bliver dit eget ansvar at bevise, at du har gjort det.
De nye regler stiller også større krav til, hvad netbutikker skal oplyse forbrugerne inden købet, og forbrugerne får et større ansvar for varen. Du får fremover både ansvar for varen i længere tid, og du skal betale erstatning for eventuelle skader på varen.
“Når forbrugerne fremover fortryder et køb, er de ansvarlige for varen, indtil den er kommet retur til netbutikken. Det betyder, at de risikerer at skulle betale, hvis pakken forsvinder eller bliver skadet under fragten”, siger Camilla Hesselby, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
De nye regler er en konsekvens af de nye fælles EU-regler for blandt andet e-handel. Reglerne er implementeret i Danmark i blandt andet forbrugeraftaleloven og købeloven.
- Send en utvetydig meddelelse til netbutikken om, at du fortryder dit køb inden for 14 dage efter, at du har modtaget varen.
- Brug en standardformular for fortrydelse. Du finder den her
- Send varen retur senest 14 dage efter, at du sendte meddelelsen til netbutikken om, at du fortrød købet.
- Du har ret til at få dine penge retur senest 14 dage efter, at netbutikken har modtaget din meddelelse om, at du vil fortryde købet. Dog skal netbutikken tilbagebetale indbetalte beløb, når varen er modtaget retur, eller forbrugeren har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret til netbutikken.
- Du skal som udgangspunkt have alt det, du har betalt, retur. Netbutikken skal returnere pengene på samme måde, som du betalte
Du skal:
- Bevise, at du har sendt en udtrykkelig meddelelse om, at du vil fortryde købet.
- Bevise, at varen er returneret.
- Betale returforsendelse
Netbutikken kan:
- Trække et beløb fra til ekstra omkostninger for fremsendelse af varen, hvis du ved leveringen valgte en dyrere forsendelsesform, end den netbutikken tilbød.
- Trække et beløb fra, hvis varens værdi er forringet, fx hvis varen er skadet
Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk