Flere af de store pladeselskaber har købt sig ind i Shazam, en app til musikgenkendelse.
Shazam er en af de tjenester som kan genkende musik, ved at lytte til nummeret et øjeblik, igennem smartphone eller tablet.
Når der høres musik i radio, tv eller det offentlige rum, vil Shazam som oftest kunne fortælle hvilken kunstner det er og hvilket nummer der lyttes på.
Kædes dette sammen med muligheden for at tilføje nummeret til en playliste fra en musiktjeneste, eller køb af nummeret fra en musikbutik, så bliver det også interessant rent kommercielt.
Den næste Apple iOS 8 rygtes på vej med Shazam indbygget. Så det bliver en funktion direkte i iPhone og iPad, mere end en separat app der skal kaldes frem, og nu viser flere pladeselskaber interesse for musikgenkendelsen. Det skriver Wall Street Journal.
Det er Warner, Universal og Sony der hver har købt andele af Shazam.
Investeringerne vurderes at kunne forbedre Shazam, da pladeselskaberne dermed har en større interesse i at promovere deres kunsterne der igennem, og dermed støtte op omkring en så præcis musikgenkendelse som muligt.