Konkurrencen imellem Android og Apple er på det seneste flyttet over på eksklusive spil.
Eksklusive spil-titler er ingen nyhed. Det findes i allerede i konsol-verdenen, hvor spil benyttes til at profilere en bestemt spillekonsol.
Men på det seneste er det også rykket ind på smartphones og tablets. Det skriver avisen The Wall Street Journal. På de mobile enheder er det dog ikke eksklusive titler for evigt, mere et aftalt forspring på x-antal måneder.
Apple, og deres brugere, har i en periode nydt godt af at apps som regel udkom først til deres iPhone og iPads. I begyndelsen skyldtes det at Apple-produkterne var nemmere at udvikle til, senere at der var flere penge i apps til Apple-produktter grundet en større betalingsvillighed blandt brugerne der.
Men i takt med at Android har indtaget den dominerende position på markedet for mobile styresystemer, der er sådanne forskelle udvisket, og i dag lanceres nye programmer ofte til flere af disse platforme samtidig.
Det er det der har sparket til ideen om eksklusive titler. Tilbage i august måned 2013 udkom 2’eren til den populære Plants Vs. Zombies, og der lykkedes det Apple at få spillet eksklusivt i to måneder, mod at reklamere for det i AppStore.
I december udkom 2’eren til en anden populær spiltitel: Cut the Rope. Her gentog det mønster sig. Apple fik spillet eksklusivt i 3 måneder, i bytte for at gøre reklame for det.
Apple betaler altså ikke noget i form af kontanter, men bytter markedsføring for eksklusivitet. Men hvad hvis de en dag finder på at smide penge efter det også, kan de så have populære spil eksklusivt i 6, 9 eller 12 måneder?
Hvad synes i om den udvikling med eksklusive mobil-spil?