Metal Gear Solid Ground Zeroes er flot og giver appetit på mere, men er for dyrt i forhold til indholdet.
Mens vi venter på at Hideo Kojima-san skal blive færdig med det længe ventede Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, får vi nu Metal Gear solid: Ground Zeroes. Ground Zeroes tjener som optakt/appetitvækker til The Phantom Pain.
En måde, hvorpå du kan blive indført i universet, prøve nogle af de nye tiltag i serien og få noget baggrundsviden under huden, hvis ikke du har spillet Metal Gear tidligere, eller måske bare har glemt, hvem ham Snake egentlig er.
Historien
I modsætning til andre Metal gear spil, er historien her ret simpel. Ground Zeroes foregår omkring 8 år før starten på det kommende Metal Gear 5. Snake skal infiltrere en militærbase, hvor to amerikanske personer, en knægt og en ung pige holdes fanget.
Begge har en stor betydning for USA, hvorfor Snake sættes på sagen, hent dem ud i live og gerne uset!
Undervejs i spillet kan du finde bånd, der forklarer yderligere om historien samt, hvordan tingene hænger sammen i forhold til The Phantom Pain. Hovedvægten er dog lagt på gameplay frem for historiefortælling.
Således byder spillet også kun på 2 cutscener, resten er rent gameplay.
Gameplay
Ground Zeroes bygger på mange af de samme værdier som vi kender fra Metal Gear serien, men det er nu lidt mere frit, hvordan du angriber din mission, i hvilken rækkefølge du vil klare opgaverne, om du vil snuppe et køretøj i bedste GTA stil, kravle uset ind eller måske vælte ind som torden og lynild.
Friheden føles naturlig om end vi nok først mærker den for alvor i The Phantom Pain. Kortet i Ground Zeroes er ikke stort nok til at man for alvor kaster sig ud i de vilde forsøg på forskellige tilgange til missionerne.
I modsætning til tidligere spil, har man nu fjernet radaren, hvorpå fjender i nærheden kunne ses. Nu skal du se dem med det blotte øje, hvorefter du “tagger” dem, så du kan følge deres færden rundt omkring på basen (samme system som i Far Cry 3). Det fungerer super godt og gør spillet sværere, men også mere spændende synes jeg.
Nyt i serien er også, at du nu får mulighed for at redde situationen, hvis fjenderne opdager dig. Spottes du går spillet i slow, hvorefter du har et par sekunder til at nedkæmpe fjenden før han slår alarm. Personligt kan jeg godt lide denne funktion,da det ind i mellem kan være ret svært at undgå at blive opdaget. Muligheden kan dog slås fra, hvis du vil have den “ægte” Metal Gear brutalitet at føle.
Ellers er styringen af Snake som i de tidligere spil, men føles en smule mere præcis end tidligere.
Grafisk rigtig flot
Ground Zeroes lover godt for fremtiden rent grafisk. Den ny fox engine gør det fremragende, lys, skygger, vind der flår i presseninger og uniformer er virkelighedstro og selvom man, som nævnt, kun får to cutscener i spillet, er der tydeligt at udvikleren har fint styr på PS4´s motorrum allerede.
På lydsiden er det især værd at nævne at skuespilleren Kiefer Sutherland lægger stemme til Snake.
Kort men godt
Spillet er ment som en prolog til næste års “rigtige” spil og det formår da også at få en til at glæde sig endnu mere til The Phantom Pain.
Det er Metal Gear når det er bedst rent gameplaymæssigt, det er smukt og lækkert lavet. Men det er kort – for kort i forhold til prisen på ca. 300 kr. synes jeg.
Selve hovedhistorien tog mig 1 time og 5 minuttter at gennemføre. Herefter åbnes for 5 sidemissioner som er underholdende og vellavede, men stadig foregår på samme base som hovedmissionen. Endelig har du nogle samleobjekter du kan lede efter.
MGS Ground Zeroes er som sagt flot lavet og det formår virkelig at give en lyst til at spille den “rigtige” historie når The Phantom Pain kommer til næste år. Hvis jeg var i jeres sko, ville jeg dog overveje om det er værd at kaste fuld pris efter et kort spil som Ground Zeroes, eller om I hellere skal vente til det måske falder lidt i pris.
7/10
Ude nu til Ps4
Trailer fra spillet herunder: