500.000 TV røg på genbrugspladsen sidste år. Foto: BFE
På blot et år har vi kasseret en 500.000 billedrørs-tv, så der nu er en flad tv-skærm i mere end 9 ud af 10 hjem.
Næsten alle danske hjem har nu et eller flere fladskærms-tv. Det lyder konklusionen fra BrancheforeningenElektronik (BFE) på baggrund af de seneste tal.
Mere end 9 ud af 10 hjem har en fladskærm, mens det er godt halvdelen af hustandene (55%) der har mere end en.
“Næsten alle hjem, 92 %, har i dag en fladskærm, og salget har været støt stigende de sidste ti år, og har nu stabiliseret sig med omkring en halv million solgte om året”, fortæller direktør Laila Kelp Rasmussen fra Branchen ForbrugerElektronik.
Et salg på 475.000 TV-apparater i 2013
BFE har via TNS Gallup spurgt flere end 2.000 forbrugere om deres køb og brug af forbrugerelektronik 2013. Der blev ifølge undersøgelsen solgt 475.000 fladskærme i 2013, så der i alt er 4,8 millioner fladskærme i Danmark. Totalt er der 5,7 millioner fjernsyn:
“Det er interessant at notere sig, at danskerne i 2013 har kasseret omkring en halv million billedrørsfjernsyn. Det kan hænge sammen med, at den hårde konkurrence har fået priserne på fladskærme til at falde”, vurderer branchedirektøren.
Af de 475.000 solgte fladskærme i 2013 havde de 280.000 Smart TV – og denne andel er også stigende, viser tallene for de seneste år.
Vi vælger større og større TV
Det sidste par år er skærmene vokset i størrelse. HD-kvalitet giver mulighed for at rykke tættere på skærmen, og de mindre rammer på moderne TV giver mulighed for at gå en størrelse eller to op. Det betyder, at flere hjem fysisk får plads til en større skærm.
“Danskerne vil have store skærme: Vi kan se det i salgsstatistikken for 1. kvartal i år, hvor 60% af de solgte skærme er 42? og derover”, oplyser Laila Kelp Rasmussen.
Mange vælger derfor at købe større fladskærme nu i typisk 55?-65?.
For pladsbehov se: Skærmstørrelser
De mest populære mærker
De mest populære mærker ifølge BFE?s forbrugerundersøgelse:
- Samsung
- Philips
- LG
- Sony
- Panasonic
- Grundig.
Samsung og Philips skiller sig klart ud i toppen og er i forhold til 2012 vokset kraftigt.