InFAMOUS Second Son byder på grafisk lir fra øverste hylde og en spændende historie om helte, skurke og det at være anderledes.
InFAMOUS Second Son er tredje spil i InFAMOUS serien, men kan sagtens spilles af nytilkomne. Historien bygger videre på følgerne fra de tidligere spil, men hovedpersonen er ny, ligesom spillet denne gang foregår i spiludviklerens egen hjemby, Seattle.
Plottet
Second Son foregår 7 år efter afslutningen af spil to. Her sluttede det hele med et brag så gigantisk, at man antog at alle Conduits (folk med særlige evner, som vi kender det fra bl.a X-Men) var blevet udslettet -¨der tog man så grueligt fejl.
Der findes fortsat Conduits, men som taget ud af X-men 3 filmen, er disse nu jaget vildt. Folk er bange for dem og af den opfattelse at de er syge og farlige.
Som følge heraf har man oprettet DUP, Department of Unified Protection, en stor militærenhed, der har til opgave at indfange, og nedkæmpe samtlige Conduits, eller Bio-terrorister som de “normale” kalder dem (kun sympatisører kalder dem Conduits).
Du indtager rollen som Delsin Rowe, en ung mand af indiansk afstamning. Delsin er på kant med familien, i særlig grad hans bror Reggie Rowe, en respekteret og fornuftig politimand.
Da en bil indeholdende tilfangetagne Conduits forulykker nær Delsins hjemby, kastes Delsin uforvarende ind i kampen mellem DUP og Conduits. Alle Conduits flygter og det viser sig, at Delsin besidder evnen at tillære sig conduitskræfter. “Im a fu**ing powerspunge” mener jeg var ordene da virkeligheden gik op for ham.
Det siger sig selv at lederen af DUP, den utroligt usympatiske Conduit Augustine, er mere end forhippet på at fange samtlige conduits. Søgningen efter spor og svar koster Delsins familie og landsby en ubehagelig og ond skæbne jeg ikke skal afsløre her.
Hvorom alting er, drager Delsin og brormand Reggie til Seattle for at finde Augustine, tage hævn over Augustine, samt sætte en endegyldig stopper for DUPs Conduit-heksejagt.
God eller ond
InFAMOUS serien har altid bygget på valget mellem det gode og det onde, sådan er det også denne gang. Undervejs kan du vælge at nedkæmpe demonstrationer mod conduits, hvilket naturligvis opfattes som ondt.
Du kan redde folk som ligger på jorden eller dræbe dem, du kan skyde dupagenter i hovedet, eller sigte efter anklerne så de blot gøres ukampdygtige osv. Derudover stilles du også overfør valget mellem det gode og det onde, når du kommer i kontakt med andre conduits.
Et eksempel er Fetch en pige med visse neonkræfter, som hun bruger til at straffe Seattles pushere. Vælger du den gode løsning, hjælper hun dig med at indfange pusherne i live, vælger du den onde, bliver det en rent blodbad.
På denne måde giver spillet dig mange valgmuligheder, og det er sjovt at se, hvordan byen og livet i den, ændrer sig i kraft af de valg du træffer. Jeg har valgt den gode side, men skal afgjort gennemføre spillet igen, da cutscenerne ændres ligesom missioner bliver låst og åbnet, alt efter hvilken vej du vælger.
Grafik i særklasse
Det første man bemærker i Second Son er, at der virkelig er sket noget på den grafiske side.
Bare siden PS4 lanceredes ses der en markant forbedring. Second Son er uden sammenligning det flotteste spil til PS4 til dato. Cutscenerne er imponerende og især samspillet mellem Delsin og Reggie virker meget troværdigt.
En sjov lille historie er, at stemmeskuespillerne der lægger stemme til Reggie og Delsin rent faktisk er nære venner i virkeligheden og at det var et bevist træk fra udviklerens side, at vælge to personer der var tætte i forvejen. Det må siges skinner igennem under cutscenerne .
Spillets øvrige detaljer fortjener også stor ros. Seattle fremstår fantastisk indbydende og kan virkelig få tænderne til at løbe i vand over hvor klart, varieret og spændende byen tager sig ud. Derudover klapper jeg gentagende gange i poterne når Delsin suger energi til sine superkræfter.
Delsin kan beherske røg, neon og senere andre spændende ting vi ikke skal afsløre her. Røg eller neon “suges” ned i hænderne på Delsin ved tryk på touchpanelet på controlleren. Partikler flyver rundt på skærmen, mens lyden stiger i conrolleren indtil Delsins energi er helt fyldt.
Det ser fremragende ud og lyden i controlleren er med til at sætte prikken over i´et.
Gameplayet
Delsin ejer som bekendt evnen at opsuge andre Conduits superkræfter. Superkræfter som beherskelse af røg of neon og flere kommer til i løbet af spillet. Hver superkraft kan forbedres, hvis du finder splinter, som er fordelt rundt omkring i byen.
Superkræfterne er forskellige nok til at man mærker det og man finder hurtigt ud hver superkræfts fordele og ulemper. Delsin kan kun besidde en superkræft ad gangen. Måden man skifter på er simpel, find en skorsten og sug røgen og du har røg, eller gå hen til en neonskilt og dræn det for energi og du har neon.
Man behøver dog ikke frygte at der skal læres en masse knapkombier. Udvikleren har nemlig ganske klogt valgt at holde de samme knapper i brug uanset hvilken superkræft du besidder. Det gør det let at skifte og let at bruge de forskellige kræfter.
Smådum AI
Et lille øf skal lyde i forhold til den kunstige intelligens. Det er ikke så tydeligt i kampene mod DUP, om end der også ses tidspunkter hvor de reagerer lidt underligt.
Værre er byens indbyggere som konstant skal kommentere en når man passerer dem. Ofte er det de samme kommentarer og det virker bare småurealistisk for mig. Godt nok er vi en superhelt/superskurk, men det kunne godt være lavet mere troværdigt.
Dog er det af mindre betydning da det ikke indvirker på selve gameplayet.
En lineær sandkasse
Second Son er slået op som et open World spil, hvilket det da også er. Men det kommer ikke op på samme niveau som f.eks GTA V når vi taler om ting at tage sig til. Du har din hovedhistorie naturligvis.
Derudover er Seattle inddelt i områder som er under DUP kontrol. Ved at løse småmissioner som at lave graffitti, fjerne kontrolposter, smadre overvågningskameraer og lign, nedbringer man DUPS kontrol.
Når kontrollen er under 30% kan man starte et oprør, hvorefter området bliver DUP frit. Det fungerer fint, men forvent ikke et væld af varierede sidemissioner. Hovedhistorien er klart det der fylder og så har du dine befrielse af områderne som sidedish og måden du gør dine superkræfter stærkere på.
DS4 controlleren
Da Sony præsenterede deres nye PS4 controller var der ikke mange, mig selv inklusiv, der gjorde meget ud af at controlleren havde indbygget mikrofon. Nu fristes jeg snart til at sige at det er den fedeste funktion i controlleren overhovedet. lyden fra controlleren drager en mere ind i spillet end jeg havde troet.
I Second Son ringer telefonen i hånden på dig og når superkræfterne suges går lyden fra tvét til controlleren. Småting måske, men det virker rigtig godt i praksis.
Controllerens touchpanel bruges til at dræne energi, til at åbne døre med et svirp på panelet, og til at holde ting med den ene hånd, mens du med R2 slår med den anden hånd. Alle er små ting der kunne være klaret med en knap, men også situationer, hvor brug af panelet virker mere logisk.
Brugen er ikke valgt fordi nu skal man vise hvad man kan, men blot fordi det virker bedst. Sådan skal det gøres!
Endelig er der en sjov detaljer når du maler grafitti. Controlleren tiltes på siden som var den en spraydose, hvorefter du selvfølge skal ryste controlleren lidt for at blande malingen i dåsen. Dette akkompagneres selvfølgelig af den velkendte lyd fra når du ryster en spraydåse – behøver jeg sige at den lyd kommer fra controlleren selv 🙂
Bedste spil i serien
InFAMOUS Second Son holder sig i store træk til formlen fra de tidligere spil. Der er dog i alle områder bygget på, ikke mindst når vi taler om det grafiske, hvor spillet leverer det flotteste set på PS4 indtil nu.
Historien er som taget fra X-Men, og er spændende. Delsin Rowe er en sjov og interessant karakter, med flere nuancer en Cole fra de tidlgere spil. Spillet er ikke ligeså stort som f.eks GTA V, men rigeligt til at at du kan få mange timer til at gå med det. Husk også at spillet lægger op til en gennemspilning nr. 2, idet der er stor forskel på om du vælger at være god eller ond.
InFAMOUS Second Son er præcis det spil jeg håbede på, og lidt mere endda. Et klart 9 tal herfra.
Karakter: 9/10
På gaden fredag den 21. marts til PlayStation 4