Indledning
Årets kæmpe elektronik-udstilling i Las Vegas er lukket ned. Her er vores indtryk af årets messe og de udstillede produkter.
CES 2014 blev endnu engang messen der satte rekorder. Mere end 3.200 udstillere lagde beslag på det største antal kvadratmeter i udstillingens historie.
Der kom over 150.000 besøgende (heraf 35.000 internationale gæster), og det gør samtidig CES-udstillingen til den absolut største som byen Las Vegas lægger plads til.
Foto: Teamet bag danske AIRTAME lige efter modtagelsen af prisen som bedste startup på CES 2014
Best of CES 2014
Det er magasinet Engadget der, som officiel mediepartner for CES-udstillingen, står for at udvælge og kåre årets bedste.
I år blev den kåring noget særligt set med danske briller, da vi fik en dansk vinder med Airtame.
Best Startup: Airtame
Best Digital Health & Fitness Product: JayBird Reign
Best Automotive Electronics Product: Corvette Performance Data Recorder
Best Audio Product: ClearView Clio
Best Video Product: Dish Virtual Joey
Best Software: Sony PlayStation Now
Best Emerging Technology: Oculus Rift ‘Crystal Cove’ prototype
Best Mobile Technology: Sony Xperia Z1 Compact
Best Gaming Product: Valve Steam Machines
Best Offbeat Product: Sen.se Mother
Best Kid-Friendly Product: Mimo Baby with Intel
Best Maker-Friendly Technology: MakerBot Replicator Desktop 3D Printer
Best PC: Razer Project Christine
Best of the Best: Oculus Rift ‘Crystal Cove’ prototype
Trends, nyheder og produkter
Temaerne på dette års CES var egentlig som forventet. Der stod 4K UHD, nærmest som en hat over hele udstillingen, og det skal gerne være med buede TV-skærme – hvis det står til TV-fabrikanterne fra Sydkorea og Kina.
Der var en del OLED TV, men selvom der var mange udstillet var det dog lidt mere afdæmpet, hvilket fortsat skyldes høje produktionsomkostninger og et lille styksalg. LG vandt kampen om det mest spetakulære, nemlig prototypen af et 77-tommer bøjeligt 4K UHD OLED TV (se det her).
Samsung havde også bøjelige OLED, men kun i den “lille” 55″. Til gengæld havde de et 84-tommer bøjeligt LED TV. Samsungs bøjelige TV var dog monteret i en tyk ramme, der skjulte motorer mv. mens LG’s model var slank og i et design der så ud til at være nærmest klar til butikkerne.
Hverken Sony, Panasonic eller Philips (TP Vision) havde OLED TV med på CES 2014. Panasonic havde dog en prototype af en professionel skærmvæg med buede OLED-paneler.
Hvad angår buede skærme så var der flere end ventet. Faktisk har Samsung valgt at gå all-in på buede skærme i deres 4K UHD lineup. Du kan ikke købe et fladt 4K TV fra dem dette forår, og det valg mødes med en blanding af skepsis og undren fra branchen. Men med det marketingsbudget Samsung har, kan det være at det er de flade vi kigger “skævt” til om et par år.
Fabrikanter som Panasonic, LG og Samsung havde trådløse højttaler-systemer med på CES, der i forskellige niveauer kan tolkes som “angreb” på Sonos-bølgen af trådløs lyd i hjemmet. Desværre viste ingen af dem mulighederne frem på CES, så vi må vente lidt endnu med erfaringerne.
Sony
Efter nogle år i produkt-mæssig “tørke”, der er Sony tilbage på banen. De leverede det bedste og mest lovende pressemøde på CES, og sprudler af optimisme og en parade af produkter tilbage i den “gammelkendte” Sony-kvalitet.
Om man kan lide produkterne eller ej, så viste Sony at de er deres egen, med egne ideer, egne produkter, eget design og ikke mindst egen teknik – som de har sat i førersædet. Og det produkter der fungerer sammen på kryds og tværs.
De har også taget Spotify ind i varmen nu, efter i flere år at have forsøgt at pitche egen musiktjeneste. De anerkender at momentum lige nu ligger hos den svenske musiktjeneste, og retter ind derefter. Dog kun i udvalgte nye produkter, der var ingen aktuelle planer om at opdatere de gamle.
Panasonic
Panasonic var lidt skyggen af sig selv på dette års CES. De havde barberet ned på kvadratmeterne, og med plasma TV ude i kulden havde de helt fravalgt at udstille den vanlige parade af TV-modeller. Som de sagde: Vi er midt i en omstillingsperiode.
Så de udstillede kun en enkelt udgave af deres 4K UHD TV for 2014, sammen med en prototype af et 84″ do. der først kommer til efteråret.
På pressemødet fortalte de at de nu endelig havde nået plasma-kvalitet i et LED TV, og i et mørklagt rum på standen viste de prototypen frem. Et TV med local dimming bagbelysning, hængt op ved siden af hhv. deres bedste plasma (ZT60), med deres nuværende 4K UHD TV (WT600) med kantbelysning ved siden af.
På de eksemler de havde valgt at vise der lå deres 4K UHD prototype på niveau med plasma i sortniveau, og billederne var meget sammenlignelige i kvalitet. Dog manglede der noget i toppen, kontrasten var ikke ligeså god. Men som de sagde, de havde endnu 6 måneder at udvikle i inden premieren på første LED TV i “plasma-kvalitet”, og lød overbeviste om at det skulle de nok nå.
Philips
TP Vision, der producerer Philips TV, havde ingen åben stand på CES. Der dyrker de mere IFA som deres udstilling.
Men de havde et forhandler-område, hvor vi fik lov at kigge ind til et smugkig på 2014, deriblandt deres Android TV.
Det er ikke det første Android TV verden har set, men det er første gang at en af de større producenter gør det mainstream. Det så lovende ud, og giver TV’et både en hurtig og meget fleksibel platform, med adgang til alverdens apps. Det bliver interessant at følge.
Samsung
Et tegn på at Samsung er ved at blive “gammel i faget”, er at de også har valgt at bruge et hjørne af standen til teknologi-fremvisninger og prototyper. At dømme efter interessen burde de have indraget endnu mere plads, for det område var crowded under hele CES.
Men her viste de prototypen af det bøjelige 4K UHD LED TV frem, sammen med deres buede 5K UHD 21:9 LED biograf-TV, et 8K TV, et 3D TV uden briler, buede 4K UHD OLED TV og bøjelige 4K UHD OLED TV.
Som verdens største elektronik-producent skuffede de ikke, omend der ikke var så meget nyt under solen denne gang hvad angår de butiksklare produkter.
Og selvom de kun havde buede 4K UHD TV med på CES, så er næste generation af 6-, 7- og 8-serie LED TV (full HD) helt flade som normalt.
Samsung havde iøvrigt den suverænt mest spetakulære location for et presse-event på CES, da de søndag aften forud for CES viste deres 21:9 TV m.fl. frem. På en åben terrasse på Bellagio-hotellet, ud mod springvandet og The Strip, med hoteller som Paris Las Vegas og Planet Hollywood i baggrunden (billede nedenfor).
LG
LG har været igennem noget af en udvikling over de seneste 1-2 år.
For 2 år siden var det ikke noget sjældent syn at støde ind i en LG-medarbejder der nysgerrigt spurgte til hvad konkurrenterne havde med denne gang. Nu er det lige omvendt, det er de andre der spørger til hvad LG har med.
LG har charme, selvtillid og en produktportefølge der signalerer fremtid uanset om det er modellerne på vej på gaden eller prototyperne for næste generation. De er selvsikre og har noget at have den selvsikkerhed i.
Selvom vi af og til smiler af hvordan koreanerne kopierer hinandens ideer, så havde Samsung eksempelvis ikke noget med på CES der kunne matche LG’s prototype af et bøjeligt 77″ 4K UHD OLED TV.
Ej heller noget der kunne matche WebOS-platformen til LG’s nye Smart TV, en platform med potentiale til at lægge LG i førertrøjen i år på TV-software.
Så vi tildeler LG førertrøjen i “momentum” på årets CES 2014.
Mest spektakulære kulisse til et presse-event: Samsungs præsentation af det buede 21:9 UHD TV på Bellagio åbent mod springvand og by. Foto: recordere.dk
Mere på vej
Selvom CES 2014 nu er overstået, så har vi lidt mere i posen, som vi poster her over de næste dage.
Et CES vi selv fandt var et af de mest interessante i flere år.
Se eller gense alle nyhederne i: CES 2014 TEMA
Recordere.dk teamet på CES 2014,
Jens E. Hummelmose, Morten Bay og Lars Ladingkær