Panasonic og Sony dropper samarbejdet på OLED-displays, og vil fokusere på 4K LCD istedet.
I juni 2012 kunne de to store japanske elektronikleverandører, Sony og Panasonic, annoncere at de gik sammen om at få en japansk produktion af OLED-displays banket op.
Her mødte de dog flere forhindringer. Først kunne de dog ikke blive enige om hvilken produktionsmetode de skulle satse på, og siden har det drillet med at blive produktionsmoden.
Valget faldt på Panasonics produktionsmetode, hvor Sonys OLED-teknologi printes til et færdigt display. Men det lykkedes hverken at få den produktion stabil nok, eller få produktionsomkostningerne ned, så nu går de hver til sit for at fokusere på 4K LCD istedet. Det skriver Nikkei.
Selvom det kan ses som en sejr til koreanerne, Samsung og LG, så vil beslutningen være et tilbageslag for markedet for OLED TV. Nu kan det pludselig have lange udsigter, inden fremtidens TV-teknologi bliver hvermandseje.
Analysefirmaet NPD DisplaySearch har nedjusteret forventningerne til den samlede produktion af OLED-displays til TV. I år venter de kun 20.000 eksemplarer, mens produktionen i 2017 kun ventes at være nået 4 mio. eksemplarer. Til sammenligning produceres der knap 2 mio. 4K LCD displays alene i år.