Samsung spiller et beskidt spil i deres markedsføring. Det mener en domstol i Taiwan i hvert fald.
Samsung har nemlig benyttet sig af en ellers ret udbredt marketing-taktik, der dog primært er kendt fra den politiske verden. De har nemlig betalt unge studerende for at sprede negativ omtale af HTC rundt om på taiwanesiske websites og sociale medier.
Kampagnen fandt sted i april og blev gennemført i samarbejde med to reklamebureauer, der også er blevet dømt til at betale en bøde på ca. 540.000 kroner til sammen. Samsung skal naturligvis hoste op med lidt flere gysser. Deres bøde lyder på 340.000 dollar eller ca. 1,8 millioner kroner.
Det er naturligvis et lille beløb for en så stor elektronikgigant, men det måske mest interessante ved historien er, at en domstol på denne måde vælger at dømme noget lovstridigt, der hidtil har været betragtet som relativt uskyldigt.
Det skal blive spændende at se, om det får konsekvenser for betalte bloggere og andre, der laver lignende aktivitet på nettet.