Et af de gode spørgsmål, når det kommer til streaming-tjenester, er hvor mange kunder de hver især har, og nu er der friske tal.
Streaming-tjenesterne holder kortene tæt ind til kroppen, i forhold til hvor mange kunder de hver især har. Så vores viden om det mulige antal abonnenter stammer fra markedsanalyser mv.
Den seneste officielle undersøgelse af Netflix tilstedeværelse i Danmark er fra maj måned, hvor YouGov lavede en undersøgelse til årets FutureTV-konference i København. Den fortalte at Netflix havde ca. 400.000 kunder i Danmark dengang, svarende til ca. 16% af husstandene.
Nu er der kommet friske tal fra Norge. En undersøgelse udført af TNS Gallup viser at der nu er Netflix i 16% af de norske hjem (360.000 husstande). En stigning fra 12% i februar måned i år. Det skriver Kampanje.com.
En tilsvarende undersøgelse for Sverige i september viste at der nu er 645.000 Netflix-abonnenter “hinsidan”, svarende til 14,3% af husstandene, skriver resume.se. En stigning fra 11% i marts måned.
Lægger vi de tal sammen, og antager at udbredelsen i Danmark ikke er faldet siden undersøgelsen maj, så har Netflix mindst 1,4 millioner kunder i Skandinavien nu.
Der er dog et stykke vej endnu inden Netflix er ligeså udbredt i Skandinavien som i USA, hvor det nu er ca. hver 3. hustand der abonnenerer på den populære streaming-tjeneste.