Torsdag havde Activision arrangeret et kig på Call Of Duty Ghosts på Gamescom. Således fik recordere mulighed for at spille mulitplayerdelen i godt en time.
I et lille rum havde Activision sat ca. 10 fatboys, fladskærme og Xbox One maskiner op så pressen kunne teste Call Of Duty Ghosts. En repræsentant fra udviklerteamet stod til rådighed og så var der ellers dømt multiplayer til den store guldmedalje.
Vi fik først en kort introduktion til spillet. Vi ville stifte bekendtskab med fire forskellige maps og spille forskellige spil, bl.a. Team Deathmatch, Search and Destroy og så en ny spilmode kaldet Cranked. Den vender vi tilbage til.
Først fik vi lov at sætte vores klasser op. Pick 10 systemet som blev introduceret i Black Ops 2 er tilbage, men i en ny variation. Denne gang tæller primære – og sekundære våben ikke i systemet. Her åbnes som vi kender det for lyddæmpere, nye sigtekorn osv, men det koster altså ikke noget at benytte dem. Denne gang er det perks som tæller i pointsystemet.
Hver perk koster et antal point (ikke alle er åbne fra starten) og så vælger du selv hvordan du, alt efter spillestil, vil sammensætte dine perks. Nogle koster 1 point, andre 2, eller 3 og på den måde stykker du selv sammen om du vil have lidt af det hele, altså flere mindre perks, eller om du vil nøjes med få store.
Systemet virkede fint og at dømme ud fra antallet at perks kan systemet byde på rigtig mange kombinationer.
Cranked – en ny og sjov spilmode
Team Deathmatch og Search and destroy vil jeg ikke bruge tid på at beskive da de er fuldstændig som de plejer.
Til gengæld var det sjovt at prøve Cranked, der bedst kan beskrives som en variation af Team Deathmatch. Inddelt i to hold, kæmpes der som vanligt, men når du får et kill, aktiveres en 30 sekunders timer. Når timeren når 0 eksploderer du! Du kan forlænge levetiden ved nye kills.
Enkelte dræbte modstandere taber ydermere en lille blå kuffert. Samles den kuffert op tildeles du en opgave. Det kunne lyde “dræb en med kniv”, “skyd en mens du knæler” og lignende. Udfører du disse småopgaver tildeles endnu længere levetid end hvis du bare får et almindeligt kill.
Det var sjovt at opleve, hvordan folk først passede mere på sig selv og gav cranked en mere taktisk tilgang, hvorefter hele sceneriet vendte når de fik et kill. Så stormede pludselig rundt i rendyrket angrebsraseri.
Det skal siges, at vi i perioder kun spillede 3 mod 3 hvorfor det kunne være svært at finde en modstander inden tiden udløb.
Utrolig smuk grafik
Det var som nævnt Xbox One versionen vi spillede. Jeg skal love for I har noget at glæde jer til, hvis I udskifter den nuværende konsol med PS4 eller Xbox One, for hold da op der er sket noget på den grafiske side.
Banerne fremstår knivskarpe og detaljegraden er virkelig gennemført. Alene ens våben kan få en til at miste fokus, fordi man har svært ved at fjerne blikket fra det. Skud i jorden, eksplosioner, glas der splintres og soldater som løber, kravler og springer i skjul som var det rigtige mennesker.
Call of Duty Ghost til de nye konsoller er kort og godt utrolig smukt og en oplevelse værd.
Derudover kan enkelte områder ændres under spillet. Således lykkedes det mig at springe benzintank i luften. Ikke nok med at den eksploderede og tog mange fjender med sig, den ændrede også kortet vi spillede på temmelig meget. Derudover gemte enkelte baner på små “hemmeligheder” (jeg vil ikke røbe mere), der kan være med til at give dig og dit hold sejren.
Man kan selvfølgelig argumentere for at hemmeligheder og eksploderende tankstationer er faste ting, så man med tiden lærer at tage højde for dem når man kender banerne. Men som helt ny på kortet, var det ganske underholdende.
Glidende tacklinger, hunde og kvinder
Af øvrige nye elementer kan nævnes, at du nu kan kæmpe som kvindelig soldat (af en eller anden årsag føltes det forkert at skyde en smuk kvinde i uniform!). Hunde er også et element du får adgang til når du får 5 kills i træk.
Hundene tilførte ikke rigtig noget ekstra synes jeg. De mindede om de fjernstyrede biler man kan få i Black ops 2 og var i øvrigt det eneste element jeg så give grafiske problemer. Men spillet er selvfølgelig ikke færdigt endnu, så mon ikke det når at blive rettet inden release.
Endelig kan man nu, ved at holde B (cirkel på PS4) nede slide i skjul. Det markeres med lidt støv på skærmen. Jeg testede det en smule fordi jeg vidste at man kunne, men det var svært at vurdere om der er nogen effekt i det, ud over at det så godt ud når man så andre gøre det.
Da jeg kom til Gamescom var Call of Duty Ghosts egentlig ikke en titel jeg havde regnet så meget med. Den vil naturligvis grovsælge som serien har for vane, men efter at have spillet meget Black Ops 2, var jeg kørt lidt død i serien.
Jeg må nok tilstå at min begejstring er tilbage, ikke fordi ændringerne i seriens opbygning er så store igen, men simpelthen fordi de nye konsoller gør det så meget smukkere.
Læs også:
Hands-on med Xbox One controlleren