Galleri: Selv om stranden ved Bellevue for eksempel også kan lokke om sommeren, er det ikke sådan, at radiolytningen falder synderligt. Foto: Agnete Schlichtkrull / DR
Mens TV-seeningen falder meget om sommeren, så er det anderledes med radio-lytningen, lyder det fra DR.
Når solen bager, og grillen bliver tændt, så daler tv-seningen i Danmark. Men det forholder sig slet ikke på samme måde med radiolytningen om sommeren, fortæller Danmarks Radio.
Selv om mange bryder op med de normale vaner, eller rejser på ferie rundt omkring i Danmark eller i udlandet, falder interessen ikke mærkbart for at lytte til radio. Faktisk er den samlede radiolytning kun fem procent ? eller en tyvendedel ? lavere end resten af året. Det viser en status, som DR Medieforskning har lavet.
“Vi har set på tallene for de seneste fem somre, og faldet må siges at være meget beskedent. Selv om det er ferie, er der formentlig mange, der stadig går derhjemme og lytter til radio, som de plejer. Radio høres primært om dagen, og mange går selvfølgelig også stadig på arbejde i en del af ugerne om sommeren. Jobbet og i bilerne til og fra arbejde er et af de steder, der bliver hørt meget radio”, fortæller medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
I sidste uge hørte hver dansker over 12 år for eksempel i gennemsnit radio i 13 timer og 28 minutter, fremgår det af Gallups Radio-Meter.
Fire procent færre får tændt
DR Medieforskning har også set på, hvor mange procent af befolkningen, der dagligt tænder for radioen om sommeren i forhold til resten af året.
“Her er sæsonudsvinget også yderst begrænset. I gennemsnit er der fire procent færre lyttere pr. dag hen over sommeren i forhold til resten af året”, forklarer Dennis Christensen.
Hvor det sidste sommer var 70,7 procent af befolkningen, der havde radioen tændt dagligt, er det tilsvarende tal 74,7 procent i året som gennemsnit.