Er det rentabelt at begynde andre distributioner af film, mens de endnu går i biffen? Det afprøver to af Hollywoods filmstudier nu.
To af Hollywoods filmstudier er i al stilhed begyndt at teste tidlige filmudgivelser. Altså mens filmene endnu går i biografen.
Eksperimentet udføres i Sydkorea af Sony Pictures og Walt Disney, fortæller avisen The Wall Street Journal.
Det er første gang de store studier giver sig i kast med den model. Normalt holdes film tilbage fra andre distributioner, indtil de er færdige med at gå første runde i biograferne.
Den nuværende praksis betyder at filmene tidligst kommer via andre kanaler fire måneder efter biografpremieren, og for meget populære film kan der gå endnu længere tid.
Tidligere premiere for video-on-demand testes
Filmen Django Unchained fra Sony Pictures blev sendt ud til online leje (premium VOD) i Sydkorea blot tre uger efter biografpremieren.
Walt Disney sendte animationsfilmen Wreck-it Ralph (Vilde Rolf) ud fire uger efter premieren, mens Brave (Modig) kom ud til leje efter 5 uger.
Cheferne fra de øvrige fire store Hollywood-studier (Universal, Paramount, Warner Bros. og Fox) fortæller til avisen at de følger Sony og Disneys forsøg i Sydkorea, og overvejer at følge efter.
Hverken Sony eller Disney ønskede at udtale sig; Men hvis det falder heldigt ud for den nye forretningsmodel, så bliver det måske snart muligt at se blockbuster-filmene i hjemmebiografen meget tidligere efter biografpremieren.
Vil det kunne få dig til at leje/købe flere film?