Xbox One er ikke engang til salg endnu, men den har allerede skabt en del postyr.
Der har været en del ballade omkring det faktum, at Xbox One kræver en netforbindelse for at køre. Da Recordere sammen med et lille hold internationale mediefolk fik en demo af Xbox One, spurgte en australsk journalist ind til dette. I den australske outback er der mange steder, hvor folk stadig kun har adgang til dial-up-forbindelser, fordi bredbånd bare ikke når helt derud. Hvad med dem?
Microsofts folk indrømmede, at Xbox 360 formentlig er en bedre spilkonsol til disse mennesker, men understregede dog også, at systemet blot kræver, at man tjekker ind én gang i løbet af 24 timer for at køre, hvilket de mente, man jo godt kunne, selv med en dial-up-forbindelse.
Men for os andre, der har masser af bredbånd, er der faktisk en god grund til at Xbox One er lavet til at være online hele tiden. Microsoft har nemlig tænkt sig at gøre stor brug af skyen i forhold til regnekraft. Ligesom med Kinect-kameraet, forsøger Microsoft at tvinge spiludviklerne til at bruge de nye muligheder i de massive servercentre, de har sat op til at understøtte Xbox One og Xbox Live.
Uanede mængder af computerkraft
Under demonstrationen viste Microsoft visuelt materiale fra asteroide-bæltet i vores galakse. Der er nogle stykke af de der asteroider derude, og Xbox-folkene proklamerede stolt, at Xbox’en skam processerede hver enkelt af dem enkeltvis, hvilket kræver en del CPU-kraft. På et tidspunkt nævnte de, at CPU/GPU-poweren i Xbox One er ti gange så stor som i Xbox 360.
Til at starte med, viste de, hvordan Xbox One håndterede renderingen af cirka 40.000 asteroider på én gang. Men så hægtede de sky-serverne på, og så kom tallet op på over 240.000, for ved hjælp af skyen kunne Xbox’en håndtere 200.000 asteroider yderligere. Det er et abstrakt eksempel, men det viser noget om, hvor store regnekraft-muligheder, Microsoft stiller til rådighed for udviklerne.
Og hvis man tror, Microsoft har tænkt sig at separere Kinect 2 fra Xbox One for at få prisen de 100 Euro ned, som man sparer ved at købe en PS4 i stedet, kan man godt tro om igen. “Strategien ligger fast”, lød det en Microsoft-talsmand, som Recordere talte med, “Vi vil have udviklerne til at inkorporere Kinect i deres spil.”
Hvordan det kan gøres bedre med Kinect, fik vi også en demonstration på. I en teknisk demo viste Microsoft-folkene, hvordan man med Kinect nu kan læne sig til siden for at undgå ting, der kommer imod én, når man spiller. Man kan også løfte den nye controller op foran ansigtet for at parere eller bruge et skjold, og man kan aktivere diverse ting i spillet ved bare at trykke sig selv på kroppen. Og det hele skulle også virke, når man sidder ned, lover Microsoft.
Den nye controller har ‘Good Vibrations’
Controlleren fik vi mulighed for at lege med selv. Microsoft har gjort en hel del ud af at gøre den nye Xbox-controller mere præcis i de vibrationer, controlleren giver. Fire nye motorer i controlleren gør det muligt at variere vibrations-feedbacken en hel del mere end før. F.eks. var der kæmpe forskel på at skyde med et kæmpe maskingevær til den sagte summen i hænderne fra en motor i en bil.
Mest imponerende var det dog, hvordan feedbacken glidende kunne variere efter, hvor hårdt, man f.eks. trykker på en trigger på controlleren. Det skal blive sjovt at teste denne mere igennem, når Xbox One lander til november.
Rent udseendemæssigt har Xbox One lidt samme udfordring (eller fordel, alt efter, hvordan man ser på det), Som PS4: den ligner en kedelig, gråsort kasse. Heller ikke Xbox One er tydeligvis lavet til at blive set i sig selv og ligner mest en gammel DVD-maskine. Man savner for eksempel helt den Xbox-grønne ring, vi har kendt fra 360’eren. Xbox-logoet på One lyser bare hvidt.
Microsoft demonstrerede i øvrigt også, hvordan man på TV-delen af Xbox One kunne dele skærmen op, så man (i demo-eksemplet) kunne se Game of Thrones på 80% af skærmen, mens man fik NFL-resultater ind på højre side af skærmen. Det er med den slags interaktioner med live-TV, at Xbox’en muligvis har en fordel, folk gerne vil betale ekstra for i forhold til PS4.
Det er i hvert fald det, Microsoft håber på.