Telenor troede de havde god tid til at forberede egen filmtjeneste, Comoyo, men blev overhalet af virkeligheden.
Netflix, YouBio, Stofa SmartTV, Viaplay, HBO, Headweb, Canal Digital Go og Comoyo. Der er mange filmtjenester på markedet, nogle til filmleje og andre abonnements-afregnet.
Men en af dem regnede forkert. Telenor blev simpelthen taget på sengen af Netflix. Det indrømmer direktør for levende billeder i Comoyo, Karianne Melleby, overfor kampanje.com
Telenor fejlvurderede den amerikanske streaming-gigant. De troede simpelthen ikke at Netflix ville gå ind i Norden så tidligt, da de tilbage i 2011 begyndte arbejdet med at opbygge deres filmtjeneste, Comoyo.
“Vi så at Netflix skulle til England og tænkte at næste måtte være de store markeder i Frankrig, Tyskland og Spanien – og så “bang”. Pludselig erfarer vi at Netflix er ved at lancere i Skandinavien, og at HBO vil bruge Norden som en test marked”, fortæller Karianne Melleby.
I efteråret 2012 fulgte så den ene lancering efter den anden, og tilbage stod Comoyo med en tjeneste som ikke for alvor nåede med på toget. Comoyo var godt nok bygget og klar (i en beta-udgave) da Netflix kom tromlene.
Men kun som filmleje, aftalerne om abonnements-afregnede film og tv-serier manglede, og det gør de iøvrigt stadig. Telenor har dog ikke kastet håndklædet i ringen endnu, selvom de indrømmer at Netflix har indtaget førepositionen på det nordiske marked nu.