Det globale tablet-marked fortsætter med at vokse i et utroligt tempo. Apple er fortsat størst.
Mens markedet for traditionelle computere er faldende, så stormer tablets frem. Ifølge IDC blev der sendt 49 mio. tablets ud på markedet i første kvartal af 2013, og det er mere end dobbelt så mange som for et år siden.
Apple iPad er fortsat den dominerende tablet, men konkurrenterne nærmer sig skridt for skridt. Apples markedsandel faldt fra næsten 60%, i sidste års første kvartal, til mindre end 40% her i samme kvartal et år senere.
Apples fald i markedsandelen kan hovedsagelig tilskrives Samsung. Den koreanske elektronik-gigant, der nu kontrollerer meget af smartphone-markedet, er nu også er ved at få fodfæste indenfor tablet-markedet. Samsungs afsendelser (shipments) af tablets er – henover et år – næsten firedoblet.
Microsoft er for første gang at finde blandt top-5 leverandørerne, da selskabet leverede 0,9 mio Surface-tablets i første kvartal 2013.
I forhold til kampagnen for Windows 8, og den PR der har været om Surface før lanceringen, må det dog betragtes som lidt af en skuffelse af det – trods alt – ikke havde større effekt. Men det kan skyldes, at Microsoft internationalt set har kørt en noget mere afdæmpet introduktion af Surface, uden de store armbevægelser eller kampagner.