Sony blæser til kamp mod Samsung på smartphones og TV, efter første regnskab i 5 år med plus på bundlinjen.
Efter 5 år med underskud går det nu fremad for Sony igen. Årsresultatet viser et plus på bundlinjen, på beskedne 2,6 mia. kroner, og der er kommet godt gang i salget af Xperia produkter.
Selv peger Sony boss Kazuo Hirai på mobile produkter, gaming og digital foto som grundstenene for fremgang. Både digital-kameraer og spillekonsoller har godt nok tabt markedsandele, til smartphones og tablets, men det tab er Sony selv ved at lukke med Xperia-produkterne.
Sony satser benhårdt på smartphones og tablets, og salget af den seneste topmodel smartphone, Xperia Z, har overgået forventningerne. Samlet set venter Sony nu at salget af smartphones øges til 42 mio. enheder, mod 33 mio. her i det seneste år.
I de seneste år har Sony tabt markedsandele til Samsung, og det vil de nu forsøge at vinde tilbage. Strategien er at Bravia TV og Xperia smartphones skal føre an i kampen mod ærkerivalen fra Korea, og det skal ske igennem teknologi og software.
Sony satser stort på 4K, som vi sandsynligvis vil se gå igennem hele paletten af videoprodukter. Fra TV, over ny PlayStation til blu-ray og home cinema-produkter i de kommende år. Det hele bundet sammen på intelligent vis med mobil-produkterne.
Om det lykkedes Sony at tage markedsandele tilbage fra Samsung må tiden vise, men de har ihvertfald ikke opgivet kampen og virker styret i troen.