Hver 5. dansker abonnerer på musikstream
Spotify sidder på det største forbrug, af abonnement på musikstreaming i Danmark.
En ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Telia, viser, at 22 pct. af alle danskere mellem 18 og 64 år i dag har abonnement på en musikstreaming-tjeneste.
Det er især unge mænd i hovedstadsområdet og Midtjylland/Aarhus, der er storforbrugere af online musik.
Den suverænt mest populære streamingtjeneste er Spotify (58 pct. af alle brugere), med Play på andenpladsen (39 pct.) og WiMP på bronzepladsen (7 pct.).
Spotify har især fat i de unge (64 pct. af de 18-34 årige brugere), mens Play er foretrukket af de 35-49 årige (55 pct.).
Ejerskab til sin musik er således ikke afgørende for dagens musikforbruger. Hele 55 pct. svarer, at det slet ikke eller kun i mindre grad er vigtigt. Det altafgørende parameter er derimod tilgængeligheden ? at have sin musik på sig altid og overalt. Det mærker man ikke mindst hos Telia, der leverer Spotify Premium til alle platforme:
?Interessen for Spotify har været overvældende, og antallet af abonnementer stiger stadig. Vi kan også mærke musikstreamingens popularitet på datatrafikken, ikke mindst i de større byer og når der fx afholdes musikfestivaler, hvor vi derfor understøtter netværket med ekstra mobile master?, fortæller privatkundedirektør i Telia Mobility, Christoph Nørgaard.
Af andre årsager til, at vi i dag streamer vores musik, nævner især københavnerne, at det handler om at kunne finde og udforske ny musik, mens en stor del af midtjyderne svarer, at det også handler om at spare penge.
TOP 3: Årsagerne til at vi streamer musik
1. Adgang til musik altid og overalt
2. Adgang til så meget musik som muligt
3. Så jeg kan udforske ny musik