Efter tirsdagens pressemøde tog det lidt tid, før Microsoft fik afsløret de resterende, tekniske detaljer omkring den nye Xbox One. Altså dem, de undlod at præsentere til selve eventen.
Men over de sidste par dage er specs?ne blevet sluppet løs på verden, så nu ved vi for eksempel, at Xbox One i lighed med PS4 er klar til 4K. Men ifølge magasinet Forbes, der har talt med Microsofts Yusuf Mehdi, så kommer det foreløbig kun på video- og interface-siden. Ligesom med PS4 skal vi altså ikke forvente 4K-spil lige med det samme.
GPU?en fik vi ikke meget at vide om til selve eventen, men nu ved vi, at der er tale om System-on-a-Chip (SoC). Den otte-kernede AMD x86-64 CPU bliver flankeret af en GPU-del, der er baseret på DirectX 11.1, og som har 32 MB ESRAM ombord. De otte kerner i CPU?en skulle være baseret på AMDs Jaguar-teknologi, akkurat som kernerne i PS4?erens CPU.
Extremetech.com undrer sig dog lidt over, at SoC?en efter sigende er baseret på 40nm-proces. For AMDs Jaguar-kernerne er nemlig baseret på 28nm. Men hvordan det hænger sammen, får vi måske mere at vide om under Microsofts E3-pressemøde, hvor Recordere kommer til at sidde i salen.
Tre styresystemer, men langsommere ram
Xbox?en skulle i øvrigt have lidt langsommere RAM end PS4?eren, men til gengæld har den en Gigabit Ethernet-forbindelse, hvilket sikkert vil glæde netværks-gamerne. Du kan i øvrigt se en fin sammenligning af specs?ne på de to konsoller hos IGN. Og hos Engadget kan du læse om, hvordan det foregår med brugte spil og registrering/download af spil via nettet.
En ting, der blev nævnt under tirsdagens pressemøde, som vi ikke fik rapporteret er, at der er hele tre styresystemer ombord i Xbox One. En nedskaleret Windows-version til at afvikle apps med, så disse formentlig bliver kompatible med f.eks. apps du har købt til Windows 8. Og så er der Xbox?ens ?grund-OS?, der afvikler spil, og til sidst et tredje lag, der får disse to hoved-OS?er til at spille sammen.
Endelig er der også kommet lys over, hvorvidt Xbox One er bagudkompatibel. Det er den ikke. Microsoft har ligesom Sony valgt ikke at begå den fejl, som Nintendo gjorde med Wii U, hvor fremskridtet i teknologien blev ofret på vegne af bagudkompatibiliten. Der er dog endnu ikke noget nyt om, hvorvidt Microsoft i stil med Sony vil bruge skyen til at afvikle 360-spil på Xbox One.
Øvrige artikler om emnet
Microsoft satser på eksklusiv TV-underholdning til Xbox One