10-20% af vores forbrugerelektronik handles på nettet, resten i butikkerne.
Forbrugerne foretrækker stadig at handle i de fysiske butikker, viser undersøgelse fra BFE (Branchen ForbrugerElektronik).
“Godt nok har danskerne taget internettet til sig – men de fysiske butikker er stadig det foretrukne indkøbssted”, fortæller direktør Laila Kelp Rasmussen fra BFE.
TNS Gallup interviewede 2.116 danskere, og undersøgelsens del om indkøbssteder omfatter syv produktgrupper.
“I onlinesalget skiller stillbilledkameraer, harddiskoptagere og dedikerede lydsystemer til tv sig ud ved, at over 20 procent af købene sker i onlinebutikker. Ellers ligger internetsalget på mellem 10 og 20 procent af totalsalget målt på enheder”, lyder det fra Laila Kelp Rasmussen.
80% TV købes i butikkerne
Kigges de populære fladskærme, så købes otte ud af ti i fysiske butikker og de sidste to over internettet. Der er dog en tendens til at købere i alderen 20-39 år vender sig mod internettet.
Syv ud af ti stillbilledkameraer og lydsystemer købes i en butik.
Forbrugerelektronikmarkeder er den typiske førsteprioritet for de fleste kategorier – dog købes mere end hver andet lydsystem hos en radio-tv-kæde.
Vi shopper mere rundt på nettet
Mange forbrugerelektronikforretninger har både fysiske butikker og online butikker, og hvor styrkeforholdet mellem de forskellige forretninger i den fysiske verden ser ud til at ligge ret konstant, så er det tydeligt, at der i onlineverdenen er udfordringer.
Rene net- og onlinebutikker tegner sig i flere produktgrupper for knapt 50 procent af internethandelen. Her er også udenlandske netbutikker repræsenterede ? i enkelte produktgrupper endog markant.
Billedet af hvornår husstandene foretrækker at lægge deres indkøb i en egentlig radio- og tv-forretning, i et forbrugerelektronikmarked eller i varehuse og supermarkeder, er ganske broget og varierer meget fra produktgruppe til produktgruppe.
Kilde: BFE pressemeddelelse