Bang & Olufsen produkterne har det svært, mens det går bedre for B&O PLAY. Stort underskud i seneste kvartal.
Udviklingen hos B&O går fortsat den forkerte vej, og nye produkter som Beovision 11 har endnu ikke formået at vende den udvikling. Det betød at den gamle kerneforretning oplevede et frit fald i seneste kvartal.
Det er de traditionelle Bang & Olufsen produkter der ikke sælger nok, derimod går det bedre for den nye B&O PLAY serie, men altså ikke nok til at de to opvejer hinanden.
Samlet set oplevede kerneforretningen, AV-divisionen, et fald i salget på hele 35% i seneste kvartal sammenlignet med samme periode året før. Der blev omsat for 362 mio. kroner mod 559 mio. året før.
Det gav et driftunderskud i 3. kvartal alene på 114 mio. kr.
Mangler en motor i år
B&O forklarer i regnskabet at samme kvartal sidste år blev påvirket positivt af lanceringerne af BeoVision 12 og BeoLab 12, men i år har der ikke været en tilsvarende motor. Der har BeoVision 11 ikke hjulpet tilsvarende.
“Nylancerede AV-produkter, såsom BeoVision 11, sælger fortsat godt, men dette er ikke nok til at opveje nedgangen i salget af ældre tv-produkter, der er faldet yderligere i tredje kvartal” lyder i beretningen fra B&O.
Til gengæld stormer B&O PLAY frem, og øgede omsætningen med 107% i forhold til sidste år. Men B&O PLAY blev lanceret i dette kvartal sidste år, med Beolit 12 som det første egentlige produkt. Det var først senere at produkter som folke-tv’et BeoPLay V1 og musikanlæggene BeoPlay A8 og senest A9 kom til.
Så en omsætningsfremgang på 107% lyder ikke af meget for B&O PLAY, og det er da heller ikke nok til at dæmme op for et samlet fald i omsætning på 18% for forbrugerprodukterne i koncernen. Erhvervsprodukterne holdt derimod samlet stand, selvom Icepower ser ud til at have tabt noget af “magien” nu.
Samlet nedgang fører til underskud
Det seneste kvartal var 3. kvartal i regnskabsåret for Bang & Olufsen koncernen. Så de er kun et kvartal fra årsregnskabet.
Ses på udviklingen for år til dato (3 kvartaler), sammenlignet med samme periode i sidste regnskabsår, så er der et samlet omsætningsfald på 23% i forbrugerprodukterne, mens erhvervsprodukterne har en fremgang på 15%.
Det har fået B&O til at skrue forventningerne til året ned. Nu ventes et samlet underskud på 150-200 mio. kroner, mod tidligere udmeldinger om et forventet overskud.