Sony PS3 er stadig populær, men der er nok mange der nu venter på 4’eren
Salg af spillekonsoller falder kraftigt
2012 var året, hvor danskernes køb af spilkonsoller faldt betragteligt – men samtidig viser brugen af dem, at de i dag anvendes til meget mere end spil.
155.000 spilkonsoller blev der købt i 2012, viser Branchen ForbrugerElektroniks årlige forbrugerundersøgelse, som TNS Gallup har gennemført med 2.116 forbrugere.
“Det betyder et støt fald siden 2009, hvor der blev solgt 400.000 – og vi er nu nede på niveauet fra 2006”, fortæller kommunikationschef Erling Madsen, BFE.
Han føjer til, at det interessante også er, at den totale bestand er faldet: Efter et støt stigning fra 520.000 i 2007 til 2,37 millioner i 2011 er tallet faldet ned til 2,13 millioner i 2012. Men udbredelsen er fortsat så stor, at hver anden hussatnd har en spilkonsol.
En anden interessant ting er, at spilkonsollerne fra at være »en spillemaskine« er ændret til et mediecenter, som også bruges til streaming, internet og afspilning af Blu-ray-skiver:
“Hver anden bruger den til andet end spil dagligt, flere gange om ugen eller flere gange om måneden”, siger Erling Madsen.
Det skal dog tilføjes, at knapt hver 3. kun bruger den til spil.
Listen over de mest solgte mærker:
1. Sony PlayStation.
2. Microsoft Xbox.
3. Ninteno Wii.
Kilde: BFE