Danskerne køber færre TV, for 9 ud af 10 hjem har et fladskærms-TV nu.
Antallet af TV i de danske hjem er nu ca. 6 mio. og heraf er 9 ud af 10 en fladskærm. Til gengæld er markedet ved at være mættet, kurven for nyanskaffelser faldet over de sidste to år.
Det viser tallene fra Branchen ForbrugerElektroniks årlige forbrugerundersøgelse, som TNS Gallup gennemførte i januar.
I 2012 blev der således ifølge undersøgelsen solgt 530.000 fjernsyn mod henholdsvis 740.000, 810.000 og 780.000 de foregående år. Og dermed er vi tilbage på 2007-niveauet, hvor salget var 570.000.
Men det er ikke fordi der mangler fjernsyn i de danske hjem: Antallet har udviklet sig fra 4,3 millioner i 2000 til omkring 6 millioner i 2012 – og af dem er de 4,41 millioner fladskærme.
“BFE’s tal viser, at 88 % af de danske husstande i dag har en fladskærm – og halvdelen har mere end én”, siger BFE’s direktør Laila Kelp Rasmussen.
2/3 af de fladskærme der sælges i dag er på 42″ og opefter.
Hvilke mærker sælger så bedst?
Listen over de mest solgte mærker – baseret på de mærker, som mindst 1 % af de 2.116 adspurgte nævner, er:
- Samsung
- Philips
- LG
- Sony
- Grundig
- Prosonic
- Panasonic
- Bang & Olufsen
Kilde: BFE