De japanske producenter af TV-apparater taber fortsat markedsandele, og rivalerne fra Korea samler dem op.
Sony, Panasonic og Sharp fortsætter nedturen på verdens TV-himmel. Produkterne sælger bare ikke ligeså godt, som dem fra rivalerne i Korea. Det skriver det japanske erhvervsmedie Nikkei.
Tallene stammer fra NPD DisplaySearch, og de viser at i 2011 havde de japanske TV-producenter en markedsandel i verden på 25,6%.
I 2012 dropede japanernes andel ned på 19,2% tilsammen.
Så stor var koreanernes TV-produktion i 2012, sammenlignet med den japanske. Illustration: recordere.dk
Det er især koreanerne, Samsung og LG, der samler kunderne op. I 2012 opnåede de tilsammen over 42% af det globale marked for TV-apparater.
Eller sagt med andre ord: Koreanerne er nu mere end dobbelt så store som japanerne indenfor salg af TV-apparater.
Det smitter af på regnskaberne, hvor Sony kører med underskud i TV-divisionen på 9. år mens Panasonic er på vej med 5. år i rødt.
Det er den dystre baggrund for at Panasonic lige nu arbejder på en rekonstruktion af TV-divisionen, med et muligt exit fra plasma TV.
De globale markedsandele for TV-producenternes top 5 i 2012. Illustration: recordere.dk