Joris Evers, kommunikationsdirektør i Netflix. Foto: recordere.dk
Netflix sætter nu tal på deres mål for det danske marked. De vil gerne være i 20% af alle hustande.
Efter en succesfuld entré på det danske marked, så sætter Netflix nu tal på deres næste mål. De vil gerne ind i op mod hver femte danske hjem.
?Efter to et halvt år er 15-20 procent af bredbånd husstandene i Canada Netflix-kunder. Det er den markedsentré, som vi forventer at gentage i Danmark og Norden,? fortæller kommunikationsdirektør i Netflix Joris Evers til Mediawatch.
Til gengæld vil Netflix stadig ikke røbe hvor mange kunder de har i Danmark, på prøve eller betaling. Da vi mødte Joris Evers i Las Vegas i sidste uge var han helt tilknappet overfor det spørgsmål, og henviste til at de kun fortæller om det samlede antal kunder. Næste globale status for Netflix udkommer i forbindelse med årsberetningen i næste måned.
Succes i Danmark
Joris betegner den danske lancering som den mest succesfulde lancering for Netflix nogensinde.
?Vi var velforberedt på at gå ind i Danmark, og det er forklaringen på, at det er lykkedes. Vi researcher grundigt, hvilket indhold der skal til for at gå ind i et marked, fordi på tv og filmmarkedet køber vi rettigheder upfront – modsat musikbranchen, der afregner med kunderne direkte for hvert klik.Det har vist sig, at vores research af danskerne og hele Norden holdt vand. Kombinationen af filmtitler og serier synes at være godt ramt.? lyder det fra Joris Evers overfor Mediawatch.
Indholdet udvides løbende
De hyppigst stillede spørgsmål til Netflix verden over handler om indhold. Men Netflix mener ikke at manglende indhold kan være en stopklods for mere udbredelse, da kataloget løbende vil vokse med antallet af brugere.
“Det er et spørgsmål om rettigheder. Netflix er ikke en Spotify for film og tv-serier, rettigheder til musik er meget forskellig fra rettigheder til film og TV. Hvor Spotify kan stille det meste musik til rådighed, og først betale når nogen afspiller den, så afregnes film/tv forud til en fast pris uanset hvor mange der ser det.”, fortalte Joris Evers til recordere.dk i Las Vegas, og fortsatte:
“Vi laver en masse research og kigger på markedet. Derefter investerer vi i det indhold vi mener passer godt. Efterhånden som tjenesten bliver brugt lærer vi mere om brugernes vaner. Jo flere kunder vi får, jo flere penge kommer der ind, og så kan vi købe mere indhold, som giver flere kunder, så kommer der flere penge ind, så vi kan købe mere indhold, som giver flere kunder..”
Så jo større succes Netflix får, jo bedre bliver kataloget.