Vi fylder færre elektronikvarer i indkøbskurvene i supermarkederne. Se her hvor vi handler istedet.
Elektronikkunder dropper supermarkeder, skriver business.dk i dag.
Indtil for nylig var supermarkederne storleverandører af elektronikprodukter til de danske hjem. Men nu fylder vi færre TV, smartphones, robotstøvsugere og anden elektronik ned i indkøbskurven, sammen med dagligvarene.
Den udvikling får nu flere af supermarkedskæderne til at skære i elektroniksortimentet. Det bekræfter Coop.
“Vores mål er ikke at nå samme omsætning på elektronik som tidligere. Hverken i 2013 eller på sigt. Markedssituationen er anderledes i dag end tidligere”, fortæller Jan Adolfsen, direktør for nonfood i Coop (Kvickly, Superbrugsen, Dagli?Brugsen, Fakta og Irma) til business.dk
Også hos Dansk Supermarked bekræftes den trend:
“Forbrugerne forventer noget andet af os i dag end tidligere, så vi skærer kraftigt ned på elektroniksortimentet”, lyder det fra Claus Juel-Jensen, direktør for discountkæden Netto til business.dk.
Netto fortæller at omsætningen på den type varer er faldet med 20-30%, mens Coop beskriver det som fald med en 2-cifret procentdel i forhold til toppen for få år siden.
Elektronikkunderne stryger istedet til Elgiganten og internetbutikkerne, hvor især de udenlandske e-butikker har taget en pæn bid af kagen. Undtagelsen er Bilka, der selv har satset på en e-butik og derfor samlet holder omsætningen på elektronikvarer.