Peter Jackson forklarer om den filmteknikken anvendt til optagelserne af Hobitten, hvor der er benyttet dobbelt så mange billeder per sekund.
Hobitten er optaget i 3D – HFR (High Frame Rate). HFR er 48 billeder i sekundet, i stedet for de traditionelle 24 billeder i sekundet.
Men hvorfor nu det? Peter Jackson har udsendt en forklaring på Facebook, hvor han går mere detaljer om grunden til det valg.
Hvorfor optog du Hobbiten i Høj Frame Rate (HFR)?
PETER JACKSON: Vi lever i en hastigt fremrykkende digitale tidsalder. Teknologier udvikles konstant, og biografseere får bedre og bedre kvalitet. HFR for spillefilm er blevet lige blevet muligt, og det er vigtigt fordi hjemmebiograferne tager stadig mere marked.
Jeg optog Hobbiten i HFR, fordi jeg ønskede publikum skulle opleve hvor fængslende en biografoplevelse kan være.
Hvad er historien om frame rates og hvorfor tror du, at tiden er inde til at øge dem i biografen?
PETER JACKSON: Stumfilm blev optaget i mellem 16 og 18 billeder pr. sekund (fps) med hånddrevne kameraer.
I 1927 da film med lyd kom frem, var der et behov for at sikre en konstant hastighed ved filmoptagelse og afspilning. Men da 35 mm film var meget dyrt, skulle det optages så langsomt som muligt. Der er dog en mindste hastighed for at kunne have god lyd, og derfor valgte man 24 billeder pr. Sekund, og har været branchestandard i over 80 år. Nu, i den digitale tidsalder er der ingen som helst grund til at holde på 24 fps.
Videnskaben fortæller os, at det menneskelige øje holder op med at se enkelte billeder ved omkring 55 fps. Derfor optog vi i 48 fps, der giver seeren et meget mere realistisk billede.
Den reducerede slørring på hvert billede øger skarpheden, og får filmen til at se ud som om den er optaget i 65 mm eller IMAX. En af de største fordele er at øjet er ser dobbelt så mange billeder pr. sekund, som giver filmen en vidunderlig fængslende kvalitet.
48 fps gør 3D-oplevelsen meget mere blid og reducerer belastningen på øjet. For mange er 3D visning ubehageligt, fordi en masse sløring og flimmer Meget af hvad gør 3D visning ubehageligt for nogle mennesker er at hvert øje behandler en masse flicker, sløring og flimmer. Dette forsvinder for mange i HFR 3D.
Nu hvor du har optaget Hobitten i HFR teknologi, hvad syntes du så om teknologien?
PETER JACKSON: Jeg syntes at HFR er fantastisk. Som filmskaber forsøger jeg at gøre mine film fængslende. Jeg vil gerne have at publikum fra deres pladser trækkes ind i eventyret.
Det er den oplevelse, jeg håber at kunne tilbyde biografgængere uanset hvilket format de vælger i biografen. Personligt foretrækker jeg at se Hobbiten i HFR 3D, men jeg er sikker på at uanset hvad format man ser den i, får man en fortryllende oplevelse.
HFR 3D er “anderledes”. Det føles ikke som de film, du er vant til at se, På samme måde som de første cd’er ikke lød som vinyl plader.
Vi lever i en tidsalder, hvor biografer konkurrerer med iPads og hjemmeunderholdningssystemer. Jeg synes det er kritisk, filmskabere bruger den bedste teknologi til at øge den fængslende, spektakulære oplevelse som film bør give.