Administrerende direktør i Waoo!, Anders Christjansen.
Fra næste forår må teleselskaberne kun markedsføre internetforbindelser, med den hastighed der rent faktisk kan leveres.
Forbrugerombudsmanden har indgået en aftale med teleindustrien, som sætter en stopper for den markedsføring af bredbåndshastigheder, der hidtil har præget den branche.
?Jeg er meget tilfreds med resultatet af forhandlingerne?, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe, og tilføjer:
?For nogle teknologier er det svært at give helt entydige oplysninger om den hastighed, den enkelte forbruger vil kunne opnå, men jeg synes, at vi med det opnåede resultat, er kommet meget langt i bestræbelserne på at sikre bedre og mere retvisende informationer om hastigheder. Det er til gavn for forbrugerbeskyttelsen.?
Aftalen indebærer, at udbydere af bredbåndsforbindelser skal tilpasse deres markedsføring, så de kun sælger forbindelserne på de hastigheder der kan opnås.
?Det er en ren tilståelsessag fra de traditionelle teleselskabers side. De har været nødt til at indgå en aftale med Forbrugerombudsmanden. Regeringen har reelt tvunget dem til det, fordi regeringen i august meldte ud, at den ville lovgive på området med virkning fra årsskiftet, hvis branchen ikke selv var i stand til at indgå en aftale.? lyder det fra Anders Christjansen, administrerende direktør i Waoo!
Lige netop Waoo! har grund til glæde over Forbrugerombudsmandens arbejde, da de som duksen på bredsbåndsmarkedet har leveret de lovede hastigheder via fiber-bredbånd, og Waoo-direktøren kan ikke lade være med at stikke til den største af kollegerne.
?Det bliver spændende at se, hvad TDC vælger at gøre. Vil de informere deres kunder om, at de fremover kun får den halve hastighed og sænke prisen til det halve? Eller vil de fortælle deres kunder, at de godt nok kun får halvdelen af den hastighed, de har troet, men at kunderne alligevel skal betale det, de plejer?? slutter Anders Christjansen.
Forliget i teleindustrien gælder fra 1. marts 2013.
Indholdet af retningslinjerneRetningslinjerne, som er et tillæg til ?Retningslinjer om god markedsføringsskik på teleområdet? fra april 2008, indeholder bl.a. følgende generelle krav til oplysning om hastigheder:
I bemærkningerne til retningslinjerne fastslås det endvidere, hvordan udbyderne kan markedsføre mobilt bredbånd og fastnet bredbånd, hvis de vil være sikre på at overholde retningslinjerne og markedsføringslovens regler. Fx anføres følgende:
|