Man må ikke annoncere med en rabat, hvis den ikke holder i praksis. Det indskærper Forbrugerombudsmanden overfor Elgiganten.
Elgiganten vildledte kunderne i en sag om rabat på alle produkter af et bestemt mærke.
I elektronikkædens tilbudsaviser havde de markedsført en rabat på 30% på alle produkter af et bestemt mærke, uden nærmere prisangivelser.
Men allerede inden tilbudet trådte i kraft havde Elgiganten hævet priserne på enkelte af de omfattede produkter, og forklarer det med højere priser på markedet.
Men det må man ikke. Hvis der er markedsført en rabat på 30%, så skal den også være 30% og ikke 25%, eller 20% eller andet.
Det er dog ikke hverdagskost, der er tale om en problemstilling Forbrugerombudsmanden ikke har behandlet før. Men han nåede frem til den konklusion, at markedsføringslovens § 3, stk. 2, om vildledende fremgangsmåder, var overtrådt her.
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen ved at indskærpe reglerne over for Elgiganten.