Musikstreaming har vendt udviklingen for musikernes indtjening. Nu får KODA igen flere penge ind.
Fra organisationen for ophavsrettigheder KODA lyder der nu optimistiske toner, i forhold til musikernes fremtidige indtjening. For musikstreaming har vendt udviklingen, og nu går det igen fremad efter 10 års nedtur. Det skriver Politiken.
I slutningen af 90’erne toppede den danske musikindustri med en omsætning på over 1 mia. kroner, og siden gik det ned af bakke. Salget af musik på fysiske medier dalede, og blev delvist erstattet af hhv. download-tjenester som iTunes og senere streamingtjenester som Spotify, Deezer, Wimp og TDC Play.
Sidste år nåede omsætningen herhjemme bunden med 420 mio. kroner i omsætning. Men nu er der igen grund til optimisme lyder det fra KODA, der samler penge ind til musikerne hvergang et musiknummer spilles herhjemme i radio, tv eller senest på streaming.
“Bunden blev nået i 2011. Nu begynder det at gå op igen. Får vi samme udvikling som i Norge og Sverige, kommer streaming til få stor indflydelse på omsætningen”, lyder det fra KODA-direktør Anders Lassen til Politiken.
Efter at KODA har opgjort de foreløbige indtægter fra musikstreaming, kan de se at musikmarkedet i Danmark stiger med 2,5 procent fra 2011 til 2012. Tal fra Sverige og Norge, hvor en tjeneste som Spotify har opereret længere, viser en stigning på hhv. 30% og 21% i første halvdel af i år, hvilket bringer andelen af musikstreaming op på hhv. 57% og 46% i de markeder.
Flere musikere har kritiseret musikstreaming for at give for lidt royalty per nummer. Men Koda mener at de skal lære at se streaming på linje med radio.
Er der 25.000 som har streamet et nummer, svarer det til at 25.000 har lyttet til det i radioen, men betalingen for 25.000 lyttere på streaming er højere end betalingen for 25.000 lyttere på radio, lyder det fra Anders Lassen. Musikerne får 4 øre per afspilning på en streaming-tjeneste.