Fra CD RIP til RIP CD
Spørges de unge under 30 år, så er musik CD’erne væk om blot 2-4 år. Der er dog intet der tyder på at det går så galt.
Musik CD’en, den lille blanke skive på 12 cm i diameter, erstattes over tid af musik download og streaming.
Den konklusion vil de færreste nok afvise, spørgsmålet er mere hvor lang tid musik CD’en vil leve side om side med de øvrige tilbud, for nye musik-udgivelser.
De unge: 2-4 år
En dugfrisk undersøgelse blandt de unge i Skandinavien og Tyskland viser en ringe tiltro til CD’ens fremtid. Faktisk tror hele 99% af de unge under 30 år, at der slet ikke lyttes til musik på CD om 2-4 år.
Flere og flere pakker da også CD-samlingen væk. I januar i år var det 33% der ikke længere havde CD’erne stående til frit skue i hjemmet, i dag er det 42%. Dette gælder alle aldersgrupper.
I gruppen over 50 år er det dog fortsat 3 ud af 4 der har CD-samlingen stående fremme.
Streaming tager over
I dag har hver tredje dansker tilgang til en streamingtjeneste. Blandt de unge under 30 år er det næsten 6 ud af 10 der har adgang.
På spørgsmålet om streaming er fremtiden svarede 50% ja.
Undersøgelsen er bestilt af musikstreaming-tjenesten Wimp, og foretaget af Respons Analyse i juni måned i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Cirka 1000 fra hvert land har deltaget.
Streaming-tjenester som Spotify og musik download omsætter nu for mere end CD’er mv.
CD’en der nægter at dø
Som med al statistik, kan man vælge at fokusere på at underbygge de konklusioner man gerne vil have frem. Så når en musikstreaming-tjeneste får det til at lyde som om CD’en er stendød om 2-4 år, er det jo noget der passer godt ind i deres forretningsmodel. Jo flere på streaming, jo flere kunder til dem.
Men vi skal ikke længere tilbage end marts måned for at finde en statistik der sagde nærmest det modsatte, nemlig at CD’en nægter at dø.
Den statistik viser dog også at forbruget af musik på CD’er er faldende. Blot at forbruget ikke falder nær så hurtigt som forudsagt tidligere.
Streaming er dog så småt ved at overhale de fysiske medier i omsætning nu. I Storbritanien skete det allerede i 1. kvartal i år.