Måske bliver de traditionelle TV-distributører snydt for HBO. Pressemeddelselsn om HBOs skandinaviske indtog taler om en multi-platforms-tjeneste, og der nævnes ikke et ord om kabel-TV-partnerskaber mv.
Som man kunne læse igår her på Recordere, er HBO klar til at indtage Danmark og resten af Skandinavien. Der er dog ikke ret meget information at hente i pressemeddelelsen, der er gået ud fra HBO i Hollywood. I stedet henvises der til, at der vil blive sluppet mere information ud til pressen i slutningen af august.
Men gransker man lidt i den kryptiske ordlyd, lugter det rigtig meget af, at den populære HBO GO-tjeneste også kommer med i lanceringen. I pressemeddelelsen hedder det nemlig, at HBO og deres partner, det svenske firma Parsifal International AB, har lavet et firma sammen med navnet HBO Nordic. Fra dette firma vil de lancere HBO-indhold som en “Multi-platforms-tjeneste til distribution af video-indhold”. Sådan er formuleringen.
Faktisk står der langt mere om, at firmaet vil brede sig ud til andre skærme, end der står om eventuelle samarbejder med kabel-TV-udbydere som f.eks. YouSee. Måske betyder det, at HBO Nordic vil gå helt uden om kabelpakkerne og sælge indholdet direkte via nettet.
Peter Ekelund, der er ene-ejer og direktør i det kun 13 mand store Parsifal International-firma, siger at “Det nordiske marked for betalings-TV har et kæmpe vækstpotentiale i form af innovative tjenester, der afspejler de seneste skift i forbrugernes skærmvaner over mod anvendelse af flere skærme.”
Han understreger endvidere i pressemeddelelsen, at Parsifal er eksperter i at bringe TV-indhold til andre platforme end TV. Parsifal beskrives for eksempel som et firma, der er blevet den førende udbyder af sports-TV i Finland ved at lancere kanalen URHOtv på et væld af platforme.