Lenovo går imod trenden. Det kinesiske firma, der i sin tid overtog ThinkPad-brandet fra IBM, står nu særdeles godt på egne ben med et rekordstort overskud, blandt andet skabt på…desktop-PC’er?!
De fleste medier elsker at bringe nyheden om, at tablets i almindelighed og iPad i særdeleshed har været med til at bremse PC-salget, og at PC’en som vi kender det er død.
Det synes de dog ikke at lade sig mærke med hos kinesiske Lenovo, der stadig sprøjter PC’er ud og nu er verdens næststørste PC-producent efter HP. I det sidste regnskabsår har Lenovo solgt ikke færre end 44 procent flere PC’er end året før, hvilket har fået deres overskud til at stige med 46%. Det er en tendens, der går stik imod den krisestemning, der ellers har været at finde hos PC-producenterne.
Hvad der måske vil overraske nogle, er at bærbare computere og desktop-computere er steget lige meget. Der er ellers generel konsensus i branchen om at laptops er fremtiden, men måske skal man ikke undervurdere All-in-one-computerne, som f.eks. Lenovos IdeaCentre (bill.) De har i hvert fald været ret populære, hvis man skal tro Lenovos pressemeddelelse i forbindelse med regnskabsfremlæggelsen.